Eletään 1970-lukua. Kolmekymppinen Donald Trump (Sebastian Stan) kituu julman isänsä Fredin (Martin Donovan) ikeen alla ja yrittää päästä piireihin saadakseen himoamaansa valtaa. Kaikki muuttuu, kun hän tapaa pahamaineisen Roy Cohnin (Jeremy Strong), jo senaattori McCarthyn kommunistivainoissa julman maineen hankkineen lakimiehen, joka ottaa nuoren pyrkyrin siipiensä suojaan. 10 vuotta myöhemmin Donald on sisäistänyt Cohnin ja seuraa häikäilemättä tämän antamia ohjeita: Älä koskaan myönnä mitään ja mitä suurempi valhe ja enemmän sitä toistaa, sitä paremmin se uskotaan.
On piristävää katsoa hyvää elokuva kahdesta äärimmäisen vastenmielisestä, todellisesta henkilöstä, joiden ei tosiaankaan toivo katsomossa voittavan yhtään mitään. Mutta todellisuus on karu, kuten olemme saaneet huomata.
Iranilaisen Ali Abbasin ohjaama ja Gabriel Shermanin kirjoittama The Apprentice herätti Cannesin festivaaleilla kohua ja sai Trumpin johtamat republikaanit Yhdysvalloissa saman tien barrikaadeille. The Apprentice voisi helposti sukeltaa parodian syviin vesiin, mutta Abbasi on ottanut erilaisen lähestymistavan. Elokuva hiipii kuin varkain kohti jännitys- ja kauhuelokuvienkin tematiikkaa, näyttäessä miten oppipoika kasvaa mestariaankin pahemmaksi manipuloijaksi, jolle mikään, eikä varsinkaan oma perhe, ole pyhää pyrkimyksissä kohti täydellistä valtaa. The Apprentice on aiheestaan huolimatta hyvä elokuva, kiehtova, mutta myös äärimmäisen surullinen, koska me kaikki tiedämme, miten tarina tulee jatkumaan.
Marveleista tuttu Sebastian Stan tekee erinomaisen sisäitettyä työtä Donald J. Trumpin roolissa ilman, että muuttaisi hahmoaan milliäkään koomiseksi, vaan aivan päin vastoin. Yhtä hirviömäinen välinpitämättömyydessään on myös Jeremy Strongin Cohn, joka todellisuudessa paljastui seksuaalivähemmistöjä kohtaa tuntemastaan vihasta huolimatta piilohomksi, joka kuoli AIDS:iin 1986. Maria Bakalova tekee niin ikään hyvää työtä Donalsin ensimmäisen vaimona Ivana Trumpina. Charlie Carrick on Donaldin veli Fred Jr. Ja Joe Pingue mafiapomo Anthony Salerno.
Jos The Apprentice olisi fiktio, sen loppuessa katsoja kävelisi kiukkuisena ulos teatterista, koska paha ei saanut palkaansa, vaan palkankorotuksen. Reaalimaailma ei ole reilu paikka.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja