Cellular
on nopeatempoinen ja tapahtumarikas trilleri, jossa ei juurikaan
pysähdytä pohdiskelemaan, vaan jatketaan miltei hengästyttävää tahtia
alusta loppuun. Tarinan taustalla toimiva käsikirjoittaja Larry Cohen on mitä ilmeisimmin mieltynyt puhelimiin. Hänen kynästään oli lähtöisin Phone Booth
(2002), jonka tarina kiertyi vahvasti puhelinkopin ympärille.
Cellularin myötä päästään eroon puhelinlangoista ja toiminta voidaan
levittää laajemmalle alueelle ympäri kaupunkia. Cohenin
alkuperäistarinaa kännyköiden maailmasta on sittemmin muokattu elokuvaa
varten lisäten siihen toimintaa vauhdikkaine takaa-ajoine ja
räjähdyksineen. Tapahtumat sijoittuvat Los Angelesiin, joka on ainakin
DVD-julkaisun lisämateriaalien mukaan varsinainen mobiilien
puhelinlaitteiden mekka Yhdysvalloissa ja kaupungissa miltei kaikilla
on oma kännykkänsä.
Ohjaaja David Ellis on
hankkinut kokemusta apulaisohjaajana ja stunt-kohtausten
suunnittelussa. Ellis työskenteli jo 1970-luvulla sijaisnäyttelijänä
ollen mukana mm. Bruce Leen kuoleman jälkeen viimeistellyssä martial arts –toimintaelokuvassa Game of Death
(1978) vastaten moottoripyörällä tehdyistä revittelyistä. Ohjaajan
kykyjä Ellis on kuitenkin päässyt testaamaan vasta viime vuosina
tuloksena jatko-osat Homeward Bound II: Lost in San Francisco (1996) ja Final Destination 2 (2003).
Tarina
etenee sulavasti tasaisen tappavaan tahtiin ilman pidempiä
hengähdystaukoja tarjoavia suvantovaiheita. Tuiki tavallinen
amerikkalainen perheen äiti ja opettajatar Jessica Martin (Kim Basinger) kidnapataan kotoaan keskellä kirkasta päivää. Ethanin (Jason Statham)
johtama kidnappajien joukkio kuljettaa Jessican tuntemattomaan paikkaan
ja lukitsee talon ullakolle. Vaikka Jessica asuukin arkkitehtimiehensä
kanssa varsin ylellisessä asunnossa, eivät he sittenkään ole
varsinaisia miljonäärejä, ja kidnappauksen motiivit jäävät hämärän
peittoon niin Jessicalta kuin elokuvayleisöltäkin.
Tajutessaan
niin miehensä kuin lapsensakin olevan hengenvaarassa, Jessica pyrkii
kaikin keinoin herättämään ulkopuolisten huomion. Ainoaksi
yhteydenottomenetelmäksi osoittautuu ullakolla oleva rikottu puhelin,
jolla Jessica onnistuu pienten korjailujen jälkeen saamaan yhteyden
sattumanvaraiseen kännykkään. Matkapuhelimen omistaja Ryan (Chris Evans)
ei ole aluksi lainkaan innostunut tuntemattoman naisen yllätyssoitosta.
Jessica kuitenkin saa nuorukaisen uskomaan, että hätätilanne on
todellinen ja hetken kuluttua Ryan on valmis tekemään miltei mitä
tahansa, ettei elintärkeä kännykkäyhteys katkeaisi. Piinaava kamppailu
hiipuvaa akkua ja katoavaa kenttää vastaan saa näin alkunsa.
Kännykkä
on erityisen tärkeässä ja näkyvässä roolissa koko elokuvan keston ajan.
Matkapuhelin ja sen ominaisuudet ovatkin tarinan varsinainen punainen
lanka, joten nokialaisen lukuisia ominaisuuksia esitellään pitkin
matkaa elokuvan edetessä. Tavallaan Cellular voidaan nähdä Nokian
mainoksena ja kännykkä suurimpana pääosan esittäjänä. Muista
esittäjistä kannattaa mainita eläkeikää lähestyvää poliisia esittävä William H. Macy
sekä Jason Stathan tarinan pääpahiksen roolissa. Molemmat suoriutuvat
omista rooleistaan mallikelpoisesti ja varsinkin Macy onnistuu luomaan
vanhenevasta poliisista aidon tuntuisen ja elävän hahmon. Myös Basinger
& Evans –kaksikko on pääpiirteittäin tehtäviensä tasalla, vaikka
paikoitellen pientä roolin hakemista onkin havaittavissa varsinkin
elokuvan alkupuolella ennen kuin tarina pääsee kunnolla vauhtiin.
Kaiken
kaikkiaan Cellular on harmiton puolitoistatuntinen viihdepaketti
huumorilla höystettyä vauhdikasta toimintaa ja jännitystä, jonka katsoo
kivuttomasti kerran läpi. Sen enempään ainekset eivät kuitenkaan riitä,
mutta toisaalta kertakäyttöisenä ajanvietteenä Cellular ajaa asiansa
täysin. Tapahtumat etenevät vauhdilla, eikä katsojalle jää liiemmin
aikaa jäädä miettimään henkilöiden tai tapahtumien uskottavuutta tai
loogisuutta.
Anamorfinen
kuva on todella tarkka ja yksityiskohtainen, eikä siitä juurikaan löydy
huomautettavaa. Pääosin kirkkaassa päivänvalossa kuvatun leffan
värimaailma toistuu luontevasti ja moitteettomasti. Pakkausvirheitäkään
ei ole, eikä ne muutamat hämärämmissäkään olosuhteissa kuvatut
kohtaukset aiheuta ongelmia.
Aggressiivinen
ääniraita tarjoaa runsasta ja äänekästä kokemusta vieden katsojan
keskelle tapahtumia. Elokuvassa käytetään runsaasti eri suunnista
kuuluvia tilatehosteita, vaikka äänimaisema painottuukin selkeästi
etukanaviin. Dialogi on kaiken aikaa selkeää ja helposti kuultavissa.
Kaiken kaikkiaan ääniraita on onnistuttu siirtämään DVD-levylle
mainiosti.
Valtaosa lisämateriaalista on tekstitetty suomeksi. Ohjaaja David Ellisin kommenttiraidalle tekstitys kuitenkin löytyy ainoastaan englanniksi. Ellisin seurana kommentoimassa ovat apulaistuottaja Tawny Ellis ja stuntteja koordinoinut Annie Ellis.
Kommenttiraidalla on pientä perhejuhlan tuntua, sillä Annie ja David
Ellis ovat sisaruksia ja lisäksi Tawny on Davidin tytär. Pienestä
harhailusta huolimatta malttavat he pääosin pitää keskustelun
asiallisena ja elokuvaa liittyvänä.
Tarinointi saa aivan uutta
pontta kolmikon soitellessa kännyköillään muille elokuvan tekemiseen
osallistuneille kysellen heidän näkemyksiään ja mielipiteitään.
Sinällään kännyköiden käyttö kommenttiraidan tekemiseen on elokuvan
teemaan sopiva idea, mutta normaalimmalla tavalla toteutettu
kommenttiraita olisi sittenkin saattanut olla informatiivisempi ja
viihdyttävämpi kokonaisuus. Nyt esimerkiksi kirjoittajien (Larry Cohen
ja Chris Morgan) osuus jää harmillisen suppeaksi,
vaikka heidät mainitaankin takakannessa ja levyn valikoissa
kommenttiraidan pääesiintyjinä ohjaajan rinnalla. Nyt asiallinen
kommentointi jää suureksi osaksi ohjaaja David Ellisin harteille
kauniimman osapuolen osuuden jäädessä kiusallisen usein lähinnä
hymistelevään myötäilyyn ja kikatteluun.
Levyllä on myös kolme suomeksi tekstitettyä dokumenttia.
Celling Out - Jäähyväiset johdoille (19:36) on katsaus puhelimien ja
etenkin kännyköiden kehitykseen ja historiaan. Dialling Up a Cellular
(25:55) on tyypillisempi elokuvan tekemisestä kertova lyhyehkö, mutta
tavanomaista hieman informatiivisempi dokumenttipätkä haastatteluineen
ja elokuvanäytteineen. Code of Silence (26:59) linkittää Cellularin
tosielämän tapahtumiin viitaten Los Angelesissa paljastuneeseen
skandaaliin, jossa paljastui lukuisa joukko rikoksen tielle siirtyneitä
virkavallan edustajia. Juonipaljastustensa vuoksi dokumentti kannattaa
jättää elokuvan jälkeen katsottavaksi. Dokumentin alussakin on varoitus
mahdollisista juonipaljastuksista.
Mukana on myös viisi poistettua / pidennettyä kohtausta
(5:39) valinnaisin ohjaajan kommentein. Varsinaisen elokuvan
kommenttiraidan tavoin myös poistettujen kohtausten kommentit on
tekstitetty ainoastaan englanniksi. Eräs pätkistä on muutaman sekunnin
pidempään kestävä, itseään toistava loppukohtaus, jolle trimmaus
nykyiseen muotoonsa on tehnyt ainoastaan hyvää. Muutenkaan pois
heitetyt pätkät eivät tarjoa mitään uutta, jota jäisi kaipaamaan.
Lisäksi mukana on elokuvan traileri
(2:11), joka antaa kiusallisen paljon vihjeitä tarinan etenemisestä, ja
siksi sitäkään ei välttämättä kannata katsoa ennen elokuvaa.
Cellular
on vauhdikas seikkailu, jossa ei hiljaisia hetkiä juurikaan ole.
Tapahtumat etenevät uskomattoman epärealistisella tavalla, mutta jos ei
kiinnitä liikaa huomiota ihmeellisiin sattumiin, vaan antaa tapahtumien
viedä mukanaan, saattaa elokuvan tarjoamasta huviajelusta jopa nauttia.
Langaton viestintä on ajan sana ja tärkeintä on olla jatkuvasti
tavoitettavissa, aina ja kaikkialla.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja