Tämänvuotinen Espoo Ciné lähestyy loppuaan. Etukäteen ajatellen lauantain ohjelmisto vaikutti festivaaliviikon mielenkiintoisimmalta. Sitä se myös olikin, sillä ainakin Voces inocentes (2004) ja Angel-A (2005) tarjosivat vaativalle festivaaliyleisölle laatua koko rahan edestä.
Voces inocentes (Viattomat äänet) on yksi festivaalin pääelokuvista. Se kertoo käsikirjoittaja Oscar Torresin lapsuudenkokemuksiin perustuvan tarinan El Salvadorin sisällisodan jalkoihin joutuneesta, kovaotteisen armeijan miehittämästä kylästä. Tarinan keskiössä on 11-vuotias Chava, joka asuu äitinsä ja sisarustensa kanssa vaatimattomassa hökkelikodissa. Yön pimetessä konekiväärit alkavat laulaa, ja Chava perheineen hakeutuu sängyn alle suojaan. 12-vuotissyntymäpäivät pelottavat, sillä Chava on nähnyt ikäistensä poikien väkivaltaisia värväämisiä asejoukkoihin.
Luis Mandokin ohjaustyöstä välittyy voimakas sodanvastainen vire ja ennen kaikkea huoli lapsisotilaista, jotka joutuvat jättämään kotinsa ja perheensä taistellakseen vallanhimoisten aikuisten pyrkimysten puolesta. Kaikkiaan 11 palkintoa kansainvälisillä festivaaleilla voittanut elokuva konkretisoi kouriintuntuvasti - muttei kuitenkaan saarnaavasti - sen inhimillisen kärsimyksen, jonka sota tuo tullessaan. Elokuva on hyvin koskettava ja surumielinen, mutta ei laskelmoiva, kuten moni tämän lajityypin teos. Rujon kaunis kuvallinen kerronta ja vivahteikas musiikki maalaavat käsikirjoituksen pienimmätkin nyanssit valkokankaalle harmoniseksi kokonaisuudeksi.
Luc Bessonin (kuvassa) tuorein ohjaustyö, Angel-A, on kiehtova sukellus itsesäälissä rypevän luuserin tajuntaan. André on kolmekymppinen mafiamiehille velkaantunut kaveri, jolla ei ole tippaakaan omanarvontuntoa eikä rohkeutta näyttää todellisia kasvojaan. Eräänä päivänä, kun tappolistalle joutunut ihmisraunio yrittää päättää päivänsä hyppäämällä sillalta jokeen, hän tapaa mystisen naisen, Angelan. Nainen onnistuu avaamaan elämänlangan kadottaneen miehen silmät pakottaen tämän muuttamaan käsityksensä itsestään ja muista ihmisistä.
Angel-A on kuvaus miehen sisäisestä kasvusta ja siitä, kuinka vääristynyt minäkäsitys ja epärehellisyys ajavat ihmisen umpikujaan, rakentaen myös muuria rakkauden tielle. Mustavalkoinen, ranskankielinen elokuva on riemastuttava sekoitus puhuttelevuutta ja kepeää kerrontaa. Bessonin luomus ei mahdu millään valtavirran elokuvien muottiin. Dialogipainotteinen tarina sisältää kosolti mustaa huumoria ja kepeää sanailua, jonka tulkitsijoina päänäyttelijät tekevät ensiluokkaista työtä. Kontrasti lyhyen ja introvertin Andrén sekä pitkänhuiskean ja avoimesti piikikkään Angelan välillä on suuri, mikä tuo oman, herkullisen lisämausteensa jo muutenkin maistuvaan soppaan.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja