Elokuva
Lapsena traagisessa onnettomuudessa sokeutunut konserttiviulisti Sydney Wells (Jessica Alba) on saamassa hartaasti toivomassaan leikkauksessa näkönsä takaisin. Operaatio onnistuu odotusten mukaisesti, mutta näön palautuminen täysin selkeäksi ja erityisesti uuteen elämään totutteleminen ottaa aikansa. Onneksi apuna sopeutumisessa ovat huolehtiva isosisko Helen (Parker Posey) ja mukava terapeutti Paul Faulkner (Alessandro Nivola). Uudet silmät tuovat kuitenkin mukanaan jotain kummallista, jotain pelottavaa. Sydney kokee todellisen tuntusia, kammottavia painajaisia ja näynomaisia välähdyksiä, ikään kuin jonakin toisena henkilönä. Paul pitää niitä normaaleina leikkaukseen kuuluvina jälkioireina ja Helen ainoastaan vilkkaan mielikuvituksen tuotteina. Sydney päättää selvittää sarveiskalvosiirteiden luovuttajan ja näkyjen merkityksen, ennen kuin menettää mielenterveytensä.
Hyytävän The Ringin (2002) myötä suorastaan franchiseksi muodostuneet aasialaisten kauhuelokuvien amerikkalaiset uusintaversiot jatkuvat sittemmin itsekin Hollywoodiin kutsuttujen Pang-veljesten Gin gwai (2002) -nimisen honkkarihorrorin ammattimaisella, mutta tasapaksulla päivityksellä. Tarinan lähtökohta näköaistin merkityksestä arkipäiväisissä askareissa ja sen palautumisen tuomat muutokset unohdetaan nopeasti varsinaisen kummitusjutun tieltä. Läpikuultavat hahmot, kummia puhuvat pikkulapset ja suihkun jäljiltä höyrystyvä peili ovat kuitenkin liian monta kertaa nähtyjä tehokeinoja, että ne säväyttäisivät. Kaunasta (2004) tuttuja kalpeita, mustahiuksisia tyttöjä ei sentään näy nurkissa kurnimassa.
Äärimmäisen pelkistetyllä, mutta sitäkin tehokkaammalla europainajaisella Uhka (2006) yllättänyt ohjaajakaksikko David Moreau ja Xavier Palud onnistuvat muutamassa shokissa, joita ympäröivää ilmapiiriä näyttävät efektit ja rikas äänimaailma tehostavat. Valitettavasti psykologisen ulottuvuutensa nopeasti kadottavassa elokuvassa on enemmän arvattavia kliseitä ja yllätyksettömiä käänteitä kuin ahdistavia kuvia ja kurkkua kuristavia paniikkeja.
Angel -sarjan jälkeisellä elokuvaurallaan lähinnä kropallaan näytellyt Jessica Alba ei toistaiseksi kunnianhimoisimmassa roolissa saavuta sen vaatimaa vahvaa läsnäoloa ja uskottavuutta. Nicolas Cagen sekopäärikollisen nörttiveljenä toimintarytistyksessä Face/Off -kahdet kasvot (1998) muistettavan
Alessandro Nivolan ja Hollywood-urallaan vähäpätöisiin sivurooleihin juuttuneen ex-indiekuningatar Parker Poseyn epäkiitollisiksi tehtäviksi jää pakollisten huolestuneiden läheisten marginaaliroolit.
Yhteenveto
Yliluonnollisen aasialaiskauhun Hollywood-versio on alkuperäiselle uskollinen ja teknisesti harkittu, mutta persoonaton ja pelkokertoimeltaan laimea tusinasäikyttely.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja