Elokuva
"Eräs asiakkaistani sanoi, että paras tapa poistaa haluamansa ihminen elämästään on tappaa tämä. Itse tappaminen on helppoa... mutta asioiden muistaminen tekee siitä vaikeaa."
Ammattitappajien maailmassa ei ole tunteille varaa - kylmä ja väritön elämä on ainoa tapa pitää pää selvänä ja säilyä hengissä. Tämän tietää myös alan kruunamaton kuningas, koodinimellä elävä O (Takashi Sorimachi). Tosimaailmasta erakoitunut O on saavuttanut paikkansa huipulla siistin, suoraviivaisen ja virheettömän työskentelytapansa takia. Viime aikoina miehen mieleen on kuitenkin syöpynyt unissa kolkutteleva omatunto ja ajatus eläkkeelle siirtymisestä. O:n tehokkuutta laskee myös hänen salattu rakkautensa palkkaamaansa taloudenhoitaja Chiniä (Kelly Lin) kohtaan. Ammattinsa vaarallisuuden takia O pitää yllä peiteosoitetta, jota hän tyytyy tarkkailemaan kadun toiselta puolelta pitkän objektiivin läpi.
Alan uusin ja kohua nostanein tulokas on koodinimeä Tok (Andy Lau) kantava vitsiniekka, joka siteeraa sananpartensa ja tyylinsä klassikkoelokuvista. Tok:in työtapa on suureellisen näyttävä ja kaikessa häikäilettömyydessään erittäin taiteellinen. Hän työskentelee O:sta poiketen pienellä korvauksella ja erittäin huomionhakuisesti, tappamisella leikkien. Tok haluaa kohota nopeasti ammattitappajien arvostusasteikolla ja päästä kiinni siihen kaikkein pyhimpään, alan ykkösnimen kruunuun. Ainoa tapa tavoitteeseen on syöstä kuningas valtaistuimeltaan eli tappaa O. Tok ottaakin selvää aaveen lailla elävän O:n elämästä ja ryhtyy sotkemaan tämän vähärutiinista konseptia: hän lähettelee viestejä O:n salattuilla yhteyksillä varustettuun näyttöpäätteeseen, tunkee mukaan tappokeikoille ja nappaa sen tärkeimmän eli O:n rakastetun omakseen. O päättää vastata kutsuun ja lähtee selvittämään Tok:in henkilöllisyyttä. Titaanien keskinäisen taistelun keskelle astelee myös Interpolin etsivä Lee (Simon Yam), joka päättää napata molemmat virkamerkkinsä turvin.
"Läpi historian on ammattitappaja tullut lopulta petetyksi työnantajansa toimesta. Huomattuaan petoksen ammattilainen on tullut takaisin helvetistä ja kostanut ainoalla osaamallaan tavallaan eli tappamalla kaikki..."
Fulltime Killer on kaikille honkkarirymistelyjen ystäville tutun dueton Johnny To:n ja Ka-Fai Wai:n yhteisohjaus. To:n jälkeä on saanut ihailla vuosien saatossa mm. elokuvien The Mission (1999), Running Out of Time (1999) ja Hero Never Dies (1998) myötä. Parivaljakon yhteistyö alkoi jo 1990-luvun puolella ja on jatkunut näihin päiviin asti vuorottelevin ohjaaja-, tuottaja- ja käsikirjoittajaroolein. Tok:ia näyttelevä Andy Lau on honkkarielokuvien rikollisrooleista varsin tuttu kasvo ja miehen tilille on kertynytkin jo toista sataa elokuvaa. Näistä helminä mainittakoon mm. Infernal Affairs 1 (2002), Internal Affairs 3 (2003), As Tears Go By (1988) ja Tragic Hero (1987). Lau toimi myös yhtenä Fulltime Killerin tuottajana. Takashi Sorimachi ja Kelly Lin ovat näytelleet lähinnä tv-sarjoissa sekä keskiluokan elokuvissa, mutta tätä ei huomaa lainkaan heidän suorituksistaan. Simon Yamin pitkään uraputkeen mahtuvat mm. menestyksekkäät PTU (2003), The Mission (1999), Full Contact (1992), Bullet in the Head (1990) sekä ison dollarin floppi Tomb Raider 2 (2003). Yamin rooli jää tässä tarinassa valitettavan pieneksi ja sen olemassaolo onkin täten hieman kyseenalainen. Ehkä leikkauspöydällä on tapahtumia tiivistetty ja jätetty sivuhahmojen osuus pienemmäksi, mene ja tiedä.
Taattua tavaraa a'la Hong Kong Action. Fulltime Killer on puhdas toimintaelokuva eikä sitä kannata muusta kulmasta katsoakaan. Juoni on aukkoineen kuin kylläisen tiikerin pintaraapaisu ja keskittyy täysin siihen itseensä eli lyijyntäytteiseen ja ruudinkatkuiseen toimintaan. Hyvä näin, sillä yleisö ei elokuvalta varmasti muuta odotakaan - FK ei ota itseään vakavasti kuin muutamissa kohdissa, joissa puhutaan ammattitappajan ankarasta elämästä. O:n ja Tok:in tappokeikat ovat ihailtavan taidokkaasti toteutettu: kamera leikkii tapahtumien ympärillä perinteiseen honkkarityyliin eikä pysy hetkeäkään paikallaan. Mukana on niin nopeita kamera-ajoja ja panorointeja kuin tyylikkäitä hidastuksia sekä vääristyneitä kuvakulmiakin. Johnny To:n tyylille uskollisena kaikista toimintakohtauksista huokuu genren pyhä kolminaisuus eli intensiivisyys, kekseliäisyys ja näyttävyys. Tapahtumat viuhuvat ohi sellaisella vauhdilla, että katsoja saattaa potea lievää hengästymistä pidempäänkin. Johnny To ei enää seuraa John Woon jalanjälkiä, sillä hän on ottanut miehen paikan Hong Kongin toimintakuninkaana.
Se jokin puuttuu. Elokuvan ohjaus pysyy hyvin linjassaan, toiminta on upeaa katseltavaa eikä näyttelijätyöskentelystäkään löydy alleviivattavaa vikaa. Tästä huolimatta se jokin puuttuu. Toimintaelokuvissa henkilöhahmot jäävät usein valitettavan ohuiksi eikä Fulltime Killer ole tässä tapauksessa poikkeus. Suoraviivainen ja kliseitä lanseeraava juoni ei tue tapahtumien taustoja tarpeeksi ja vaikka päähenkilöiden salatut kansiot avautuvatkin loppua kohden, ei niiden sisältö tarjoa odotettuja yllätyksiä. Taustalta purkautuva henkilöhistoria on toki kiitettävän erilainen ja elokuvan loppu sinällään upea ja käänteikäs, mutta tapahtumia leimaa koko ajan lievä ennalta-arvattavuus. Toinen seikka mikä pistää silmään on se, että mukaan on yritetty tuoda ehkä liiankin näkyvästi pan-aasialaista tunnelmaa - toimeksiannot suoritetaan useassa maassa ja eri kansalaisuuksiin otetaan kantaa. Hieno idea, mutta lopputulos on jokseenkin väkinäinen. Tämä ilmenee etenkin kohtauksissa, joissa puhutaan huonoa englantia. Kun nämä dialogit on vielä dubattu jälkikäteen alkuperäisten päälle, jää pienelle purnaamiselle varaa. Lisäksi pahispomojen yhtenäinen mustien vahattujen autojen sekä valkoisten pukujen rivistö herättää pientä hilpeyttä - ehkä tämä on ollut tarkoituskin.
Kuva
Deltamacin julkaisu on varustettu 1.85:1-rajatulla letterbox-kuvalla. Laatu on juuri sitä mitä ei-anamorfiselta honkkarijulkaisulta voi odottaa: hieman pehmeä, sieltä täältä roskainen, väreissä ja yksityiskohtien tarkkuudessa on toivomisen varaa. Odotuksiin nähden laatu täyttää kriteerit - mikään ei suoranaisesti häiritse.
Kuva on sisällöltään mukavaa katseltavaa. Kameran kanssa on tosissaan tehty töitä ja se myös näkyy - vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.
Ääni
Äänipuolella on asiat hoidettu laadun suhteen kuvaa paremmin. Kanton- ja mandariinikiinalaiset Dolby Digital DTS 5.1- ja Dolby Digital 5.1 -raidat räyhäävät varsinkin toimintakohtauksissa kuin raivotautiset terrierit - tilan reunoilla paukkuu ja ryskyy. Oivallisesti rakennettu äänimaailma tehostaa tapahtumia varsin kiitettävällä intensiteetillä. Subwoofer murahtelee silloin tällöin, mutta matalaa osastoa saisi olla reilusti enemmän. Dialogi painottu oikeaoppisesti keskikanavaan ja erottuu yleisestä massasta suhteellisen selkeästi, ainoastaan dubbaukset häiritsevät hieman.
Elokuvan musiikki sopii vauhdikkaisiin tilanteisiin hyvin. Se ei erotu liiaksi eikä jätä jälkeensä suuria muistikuvia.
Lisämateriaali
Niin monessa Hongkong -julkaisussa on saanut manata lisämateriaalin ja englanninkielisen tekstityksen puutetta. Tällä kertaa ekstroja on minuuttimääräisesti todella ruhtinaallisesti, mutta tekstitykset puuttuvat. Lisäksi kuvamateriaalin informatiivisuus on hyvin suppea eikä tarjoa juurikaan mitään mielenkiintoista.
Kulissien takana (22:57)
Ylipitkä B-rolli, jossa kuvauksissa mukana ollut kamera on tallentanut sieltä täältä varsin sekalaista videokuvaa. Tämän materiaalin voi kelailla huoletta läpi, sillä mukana on vain pari kiinnostavaa lavastuskuvaa.
Making Of (24:58)
Kun tekstitystä ei ole niin 25 minuuttia tuntuu vierasta kieltä kuunnellen tuskaisen pitkältä ajalta. Muutamaa lavaste- ja vaijerikohtausta lukuunottamatta tämänkin ekstran voi kelailla viheltäen läpi.
Traileri (01:31)
Teatteritraileri, jossa ei sanota sanaakaan vaan kuva kertoo kaiken.
Kuvagalleria (20 kpl)
Kuvia elokuvasta ja lehdistön promoalbumista.
Tekijätietoja
Kertaus elokuvan karakteereihin ja tekijätietoja. Ohjaajan ja parin näyttelijän kohdalla lista on hieman pidempi, muuten julkaisu tyytyy pariin riviin. Tämä lisämateriaali on muista poiketen myös englanniksi.
Yhteenveto
Fulltime Killer on hyvä elokuva, vaikka se ei ylläkään ohjaaja Johnny To:n eikä HK-toimintaelokuvien parhaimpiin tuotoksiin. FK:ssa on kaikki hyvään rymistelyyn tarvittavat elementit, mutta mikään osa-alue ei valitettavasti nouse niin sanotun "ison elokuvan" mittoihin. Andy Lau erottuu ruudulla viilettävistä hahmoista eniten ja hänen hieman hullu roolinsa onkin tarinan parasta antia.
Huomioitavaa: Tässä elokuvassa ei hidastettuja kyyhkysiä nähdä.
Tuomio: Fulltime Killeriä voi huoletta suositella honkkarielokuvien ystäville. Genreen tottuneille se tarjoaa hieman enemmän, mutta ei varsinaisesti mitään uutta.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja