Elokuva
Koko pienen ikänsä Hanna (Saoirse Ronan) on kasvanut isänsä Eric Hellerin (Eric Bana), työnantajilleen selkänsä kääntäneen entisen CIA-agentin, valvovan silmä alla. Harjoitellut taistelulajeja ja tappamista, opiskellut tietotekniikoita ja itsepuolustusta, ja valmistautunut siihen hetkeen, jolloin hänen olisi aika lähteä keskellä talvista metsää sijaitsevasta salamökistä maailmalle suorittamaan salaista tehtävää. Kun tuo päivä vihdoin koittaa, Hanna kohtaa ensimmäisenä tiedustelupalvelun keinoja kaihtamattoman päällikön Marissa Wieglerin (Cate Blanchett), jolla on tietoja tytön todellisesta alkuperästä eikä alkuunkaan mukavia suunnitelmia tämän tulevaisuuden varalle.
Joe Wright on ohjaaja (Ylpeys ja Ennakkoluulo (Pride and Prejudice, 2005), Sovitus (The Atonement (2007), The Soloist (2009)), joka ymmärtää paitsi tekstin voiman, myös liikkeen ja visuaalisuuden. Hannassa yhdistyvät tekninen tietotaito imukykyiseen kerrontaan unohtamatta melankolisen kertomuksen tarvitsemaa sentimenttiä ja jännityksen synnyttämiseen tarvittavaa uhkaa. Toimintakohtauksissa on räjähtävää voimaa, mutta kerronnassa herkkyyttä ja jopa sympaattista huumoria.
Suomen Kuusamossa kuvattu alkukohtaus huokuu jylhyyttä, josta siirrytään vaivatta Marokon auringonpaahteessa hehkuville lakeuksille ja Itä-Berliinin kolkoille kulmille. Alvin H. Kuchlerin kahdeksan minuuttia kestävä kamera-ajo metroasemalla osoittaa Wrightin virtuositeetin rakentaa kohtaus piinaavaksi ilman ensimmäistäkään trikkiä ja tuo mieleen Sovitus -elokuvan muistettavimman kohtauksen, yhdellä otolla taltioudun kohtauksen Dunkirkin taistelukentiltä.
Seth Lochheadin, David Farrin, Joe Penhallin ja Wrightin käsikirjoitus Lochheadin alkuperäistarinan pohjalta on tiukaksi puristettu yhdistelmä herkkää kasvukertomusta, traagista sukuselvitystä ja tiukkaa teknotrilleriä, jonka taustalla näkyy varjoina niin Bournet kuin Frankensteinkin.
Saoirse Ronan tekee vakuuttavan roolityön itseään etsivänä nimihenkilönä, jonka hentoinen ulkomuoto ja viattomat kasvot kätkevät sisälleen suunnattoman tuhovoiman ja raivon, jonka pidättelemiseen tarvitaan isompikin lauma raavaita äijiä. Aina taitava Eric Bana piirtää osuvan muotokuvan omatuntonsa ajamana epätoivoisiin tekoihin turvautuvana isähahmona ja Cate Blanchett on tapansa mukaan hyytävän tehokas jälkiään armotta peittelevänä agenttina. Jason Flemyng ja Olivia Williams tuovat elokuvaan lämpöä pariskuntana, joiden tyttären Sophien (Jessica Barden) kanssa Hanna vastoin kaikkia odotuksia ystävystyy. Tom Hollander on jäätävä tappaja Isaacs.
Paremmin The Chemical Brothers -duona tunnettujen Tom Rowlandsin ja Ed Simonsin teknoscore sopii kuin nakutettu Hannan vainoharhaiseen maailmaan. Hanna`s Themen leikkisä soittorasiasoundi ja lastenlaulut mieleentuovat lyyriset osuudet luovat onnistuneen vastapainon ja kontrastin Wrightin kuvaamille synkille ja väkivaltaisille tapahtumille. Syntikkapohjaiset maalailut ja napakasti rytmitetyt teemat (Escape 700, Chalice 1, Quayside Synthesis, Escape Wavefold) taustoittavat yhtä aikaa niin tapahtumapaikkoja kuin Hannan mielenliikkeitäkin.
Yhteenveto
Tehokas ja tyylitelty toimintajännäri välttää onnistuneesti genren kuluneimpia kliseitä ja pitää peräpään penkissä viimeiseen sekuntiin saakka.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja