Elokuva
RKO:lle työstetty Out of the Past on usein nostettu arvostetuimpien film noir –elokuvien listoille ja syystäkin. Vaikka elokuva ei jostain syystä aivan niin täydelliseltä omasta mielestäni vaikuta, niin pystyy sen suosion silti hyvin ymmärtämään. Elokuva perustuu Geoffrey Homesin (oikealta nimeltään Daniel Mainwaring) tarinaan, jota on usein syytetty matkivan Dashiell Hammettin Maltan haukkaa. Siinä missä tyypillinen noir-elokuva perustaa juonen urbaanimaastoon, niin Out of the Past vie katsojan osittain metsien ja järvien keskelle, noir-elokuvia katsoneelle hieman erilaisempaan ympäristöön. Alkukohtauksesta lähtien katsoja viedään Bridgeportin kaupunkiin, jossa paikallista huoltoasemaa hoitaa entinen etsivä Jeff Bailey.
Muilta osa-alueilta elokuva sitten mukaileekin täydellisesti noir-elokuvien perinteitä. Tarinaa kerrotaan hieman etäisestä perspektiivistä, joka myötäilee Jeffin näkökulmaa asiaan. Päähenkilöt luovat keskenään omituisen kolmiodraaman, joka on räjähdysherkkä yhdistelmä. Jo edesmenneen Robert Mitchumin esittämä Jeff on hieman maanis-depressiivinen etsivä, joka saa elämäänsä uutta nostetta, kun hän kohtaa Kathien (Jane Greer), naisen, joka leikkii vaarallisilla vesillä. Kathie on saanut jo ennestään kaoottiseen elämäänsä myös toisen rakkaudenkalastelijan, rikollispomo Whit Sterling (Kirk Douglas). Yhdessä tämä kolmikko pelaa vaarallista peliä toistensa selkien takana, mikä tulee muuttamaan kaikkien kohtaloita.
Elokuva vetää traagisuudessaan hiukan ylitse, jopa noir-elokuvaksi. Liiallinen asioiden epätoivoinen vatvominen ja selkäänpuukottaminen voi vaikuttaa joistakin hieman liioiteltu, näin ainakin omalla kohdallani. Tämä ei elokuvasta silti huonoa tee, mutta kenties toisenlainen ratkaisu olisi ollut tarpeen. Tarina on kieltämättä monikerroksinen kokonaisuus. Se esitetään intensiivisellä tahdilla, joka toimiikin suurilta osin.
Kolmio-draaman rooleissa nähtävät näyttelijät tekevät kukin hahmollaan rautaista työtä. Mitchumin rooli Jeffina voidaan laskea yhdeksi hänen uransa tärkeimmistä rooleista. Mies tekee vakuuttavaa työtä elämäänsä kyllästyneenä miehenä, joka on valmis suuriin uhrauksiin saavuttaakseen onnen rakkaimpansa kanssa. Jane Greer esittää hyvin pakollista femme fatalea, joka on turmioksi useammallekin miehelle, monilla eri tavoilla. Greer sopii suurimmaksi osaksi rooliinsa erinomaisesti, mutta joissain kohdin hänen suorituksensa hieman häiritsi. Kuten esimerkiksi Whitin ja Kathien kohtauksessa, jossa Whit paljastaa Kathien petollisuuden. Kirk Douglas nähdään jälleen vakuuttavassa roolissa. Mies tekee vahvaa jälkeä rikollispomona, joka pitää ihmisiä tiukassa otteessaan.
Ympäristöltään hieman erilainen noir-elokuva vie katsojan loppujen lopuksi turvallisen melodramaattiseen ympäristöön, josta on hyvä ammentaa genren tärkeimpiä aineksia. Out of the Past ei kuitenkaan ole täydellinen noir-elokuva. Sen tunnelmasta puuttuu tietynlainen intensiivisyys ja painokkuus, joka on läsnä monissa saman genren elokuvissa. Myös useat ulkoilmaan (ja etenkin maaseudulle sijoitetut) kohtaukset eivät tarjoa aivan samanlaista ponnekkuutta valaistuksen kannalta kuin mitä olisi ollut suotavaa. Vaikkakin kohtaukset on kuvattu studioympäristössä, niin tietynlaisen kontrastin saavuttaminen ympäristön kanssa jää hieman puolitiehen.
Elokuva on kuitenkin lajinsa hyvä edustaja, eikä häpeä muiden elokuvien rinnalla. Taidokkaasti rakennettu kolmiodraama kehittyy mukavasti elokuvan edetessä, mutta liian nopeisiin ratkaisuihin on silti tyydytty, joten eteneminen on hieman irtonaista. Rikoselokuvan Out of the Past kuitenkin jaksaa kiehtoa vuodesta toiseen. Se on tarina epäonnistuneisuudesta, vääryydestä, petoksesta ja valinnoista, jotka eivät välttämättä vie haluttuun päämäärän.
Kuva
Verrattuna ranskakiekkoon Out of the Past vie julkaisun laadun kertaheitolla huomattavasti parempaan suuntaan. Julkaisu on laadultaan hyvää luokkaa, jota kelpaa katsella. Lievää epätasaisuutta pinnoilla esiintyy aina ajoittain, mutta tämä ei häiritse elokuvakokemusta. Siirrollisesti julkaisu selviää varsin hyvillä arvosanoilla.
Ääni
Äänenlaadulliset erot elokuvien kohdalla ovat varsin mitättömät. Jokainen raita on saatettu kunnialla sopivaan kuntoon. Dialogi on kirkkaankuuloista ja selkää, eikä ylimääräisiä rasahduksia saati äänen katkeamisia tapahdu. Joissain kohtauksissa erottaa lievää taustameteliä raidalta. Elokuvat tarjoillaan Dolby Digital Mono –raidoilla, aivan niin kuin ne oli tarkoitettu nautittaviksikin. Tasaisen varmaa laatua Warner Brothersilta jokaisella osa-alueella, josta kiitos heille.
Lisämateriaali
James Ursini päästää sanaisen arkkunsa auki tällä raidalla. Ursini on myös tunnettu noir-spesialisti. Hän käsittelee elokuvaa monelta kantilta ja kertoo mukavasti tuotantovaikeuksista ja –vaiheista. Hän myös käsittelee elokuvien budjettien vaikutusta elokuvien tekoon, sekä lopputulosta johon tämä johti. Ursini puhuu raidalla paljon asiaa, mutta tapa jolla hän ne esittää on hieman yksioikoinen. Raita on kertaalleen kuunneltava mielenkiintoisine näkökulmineen, mutta useampaa kuuntelua se ei kestä.
Yhteenveto
Out of the Past on osa Film Noir Collectionia.
Film noir –elokuvien ystävillä Film Noir Classic Collectionin ostaminen on lähes pakollinen. Paketti tarjoaa viisi aikakautensa edustajaa, joista jokainen eroaa tyypillisesti ja temaattisesti toisistaan kohtalaisen paljon. Kaikki noir-elementit ovat siellä, mutta ne tuodaan esille mitä erilaisimmissa ympäristöissä ja tapahtumaketjuissa. Rahansa arvoinen kokonaisuus, josta riittää iloa useampaankin illanistujaiseen tai sunnuntai-iltapäivän viettoon. Paketin kirkkaimmat tähdet ovat ehdottomasti Asphalt Jungle ja Murder, My Sweet, jotka edustavat noir-aallon kärkeä. Heti perässä seuraavat Out of the Past ja Gun Crazy, jotka tuovat hieman lisäympäristöä ja –sävyä noir-elokuviin. Lopun sitten viimeistelee keskinkertainen osoitus noir-elokuvista The Set Upin muodossa. Tietenkin makumieltymyksiä yhtä kaikki, sillä joissakin piireissä Set Upia tunnutaan ilmeisesti arvostavan. Eihän Martin Scorsese muuten olisi siihen kommentiraitaa tehnyt, eihän.
Jos kiinnostusta on yhtään rikoselokuviin tai haluaa aloittaa tutustumisen film noiriin, niin viimeistään tämä pakettijulkaisu on hankkimisen arvoinen. Kommenttiraidat itsessään ovat herkullisia ja itse elokuvat vieläkin herkullisempia. Tässä julkaisussa on jokaiselle jotakin.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja