"Some of the best things in life are mistakes."
John Woon uusin elokuva perustuu Philip K. Dickin kirjoittamaan novelliin. Alkuperäistekstin perusteella voisi odottaa tieteisseikkailua, onhan kirjoittaja kunnostautunut nimenomaan science fictionin saralla. Dickin tarinoista tehtyjen lukuisisten filmatisointien parhaimmistoon nousee Ridley Scottin ohjaama Blade Runner (1982). Muita Philip K. Dickin tarinoihin perustuvia elokuvia ovat mm. Total Recall (1990) ja Minority Report (2002). Paycheck on toimintaohjaajana tunnetuksi tulleen John Woon tulkinta, jossa Woo ei paneudu Dickin luomiin synkkiin tulevaisuuden visioihin. Woo keskittyy toiminnan eteenpäin viemiseen luoden tarinasta oman toimintatrillerinsä. Toki mukana on edelleen modernia tulevaisuuden huipputekniikkaa ja laitteita, mutta ne ovat vain osa tarinan visuaalista ympäristöä ja kulisseja.
Pääosaa esittää viime aikoina toimintaelokuvissa enemmänkin esiintynyt Ben Affleck, jonka aiempiin meriitteihin kuuluvat mm. Daredevil (2003) ja Peloista pahin (Sum of All Fears, 2002). Uusimpia miehen elokuvia ovat komediat Jersey Girl ja Surviving Christmas vuodelta 2004. John Woon uusimmassa elokuvassa Affleck on huippumodernin teknologian ammattilainen Michael Jennings, joka pystyy paitsi hakkeroimaan, myös merkittävästi parantamaan kilpailevien yritysten salaisimpia ja edistyneimpiäkin tuotteita. Koska Jenningsin työtehtävät eivät kestä päivänvaloa, hänen muistinsa tyhjennetään kaikista muistikuvista projektien päätteeksi. Toimenpiteen huono puoli on se, että myös kaikki muutkin muistot pyyhkiytyvät kyseiseltä ajanjaksolta. Jenningsin muistot ovatkin kuin kooste elämän parhaista paloista, josta kaikki tylsät kohdat on leikattu pois. Tai ainakin näin mies haluaa itse asian nähdä.
Michael Jenningsin elämä muuttuu radikaalisti hänen kohdatessaan entisen opiskelukaverinsa, James Rethrickin (Aaron Eckhart), joka on nykyään yritysjätti Allcomin johdossa. Rethrick esittää Jenningsille houkuttelevan työtarjouksen: muhkeat 92 miljoonaa dollaria salaisesta, kolmivuotisesta sopimuksesta. Isoa eläketiliä keräävä Jennings ei voi kieltäytyä ja ottaa tehtävän vastaan. Uusien haasteiden värittämä elämä asettuu paikoilleen ja hymyilee hetken. Varsinkin kun Jennings tapaa työpaikallaan viehkeän Rachelin (
Uma Thurman), johon hän rakastuu. Kolme vuotta kuluu ja projekti päättyy menestyksekkäästi. Jenningsin muisti pyyhitään ja hän palaa mielessään aikaan ennen edellisiä tapahtumia, ennen Rachelia. Kaikki ei ole kuitenkaan kohdallaan. Ison palkkakuitin sijaan käteen ojennetaan pussillinen merkityksettömän tuntuisia pikkuesineitä. Lisäksi Jenningsin miljoonien dollarien pankkitili on tyhjä. Saamiensa esineiden, jotka on jätetty vihjeiksi, avulla Jennings alkaa koota mysteeristä palapeliä. Mitä kolmen vuoden aikana tapahtui?
Paycheckin asetelmat muistuttavat etäisesti Mementoa, jossa niin ikään muistinsa menettänyt päähenkilö joutui palauttamaan lähimenneisyyden tapahtumia pakan kerrallaan. Muutoin elokuvan rakenne on aivan eri maailmasta lähtöisin. Paycheckin juoni on huomattavasti suoraviivaisempi, ja tarinaa kuljetetaan normaaliin rutiininomaiseen, miltei kliseiseen tapaan.
Affleck ei tee omasta roolistaan erityisen ikimuistettavaa, sillä hän suoriutuu osuudestaan varsin rutiininomaisesti - parilla hieman toisistaan poikkeavalla ilmeellä ilman sen kummempia tulkinnallisia hienouksia. Aaron Eckhartin työ tarinan pakollisena konnana on kohtuullisen laadukasta, joskin hieman persoonatonta. Uma Thurman, Kill Billistä tuttu kostajatar, on tällä kertaa huomattavasti kesymmässä roolissa. Hänen hahmonsa on vaikuttaa ihmiseltä, joka ei aina välttämättä tiedä, mitä pitäisi tehdä. Näyttelijätyöskentely on kautta linjan varsin tavanomaista ja paikoitellen jopa hieman puisevaa. Ainoastaan Paul Giamatin roolisuoritus pienessä sivuroolissaan nousee ylitse muiden.
Philip K. Dickin tekstien perusteella elokuvan voisi etukäteen odottaa olevan teknologian ja koneiden vaaroista varoittava tieteistarina. Nämä harhaanjohtavat ennakko-odotukset ovatkin ensimmäinen suuri kompastuskivi. Tarinaa muokattiin John Woon ohjausta silmällä pitäen huomattavasti ja siitä poistettiin valtaosa tieteisaineksesta. Lopputulos on tuiki tavanomainen, lähitulevaisuuteen sijoittuva toimintatrilleri, eikä Paycheck tarjoa mitään uutta sen enempää tarinan kuin sen toteutuksenkaan tasolla. Sama koskee myös toimintakohtauksia, joista on vaikea löytää pienintäkään omaperäistä ajatusta tai idean poikasta. Mukana on Woolle tyypilliseen tapaan massiivisia joukkoammuskeluja ja takaa-ajojakohtauksia. Näistä varsinkin lopun kamppailut ovat kohtuullisen tyylikkäästi toteutettu, mutta niitä leimaa valitettavasti ennalta-arvattavuus. Yksittäiset kohtaukset eivät onnistu pelastamaan heikkoa kokonaisuutta, varsinkaan, kun päähenkilöiden kohtalot eivät missään vaiheessa nouse kiinnostaviksi. Paycheck on rutiinilla läpiviety projekti, joka ei yllätä millään osa-alueella. Elokuva jää kertakäyttöviihteeksi, joka unohtuu jo ennen lopputekstien päättymistä.
Alkuperäisellä 2.35:1-kuvasuhteella esitetty anamorfinen widescreen-video on laadultaan hyvä, eikä suurempia moittimisen aiheita löydy. Kuva on hyvin tarkka ja yksityiskohtainen. Aitoa mustaa löytyy tarvittaessa ja sen eri tasot mahdollistavat yksityiskohtaisen tarkan kuvan myös hämärämmissäkin kohtauksissa. Värit toistuvat varsin hyvin, joskin paikoitellen hieman punaista korostaen. Naarmuja ja roskia on hieman, varsinkin elokuvan alkupuolella. Muutamassa kohtaa on havaittavissa myös pientä, pakkaamisesta johtuvaa epäterävyyttä ja ääriviivojen korostumista. Pienistä moitteistaan huolimatta kuva on todella hyvä, kuten näin uudelta elokuvalta osaa odottaakin.
Ääni:
Englanninkielinen Dolby Digital 5.1 -miksaus tuntuu toistavan äänet sellaisina kuin ne on Paycheck-elokuvalle tarkoitettukin. Dialogi, äänitehosteet ja musiikki toistuvat lievästä etupainotteisuudesta huolimatta varsin selkeästi. Laadukas ääniraita pääsee oikeuksiinsa varsinkin toimintakohtauksissa, jolloin katsoja voi luulla hetken olevansa keskellä kiivaimpia tapahtumia. Kaikkia kanavia työstetään ja niiden erottelu on erinomaista myös takakanavien välillä. Subwoofer puskee myös kiitettävästi matalampia taajuuksia.
Vaikka paketti onkin yksilevyinen, on mukana varsin mukava annos lisämateriaalia. Kommenttiraitoja levyllä on peräti kaksi kappaletta. Ensimmäisellä John Woo kertoo tarkasti elokuvan tekemisestä ja paljastaa mm. sen, että Ben Afflect ei ollut ensimmäinen valinta pääosaan - Matt Damon oli estynyt ottamaan Jenningsin roolin muiden töiden (Bourne Supremacy - 2004) takia. Lisäksi Woo kertoo mm. työskentelytavoistaan ja näyttelijöistä. Toisella raidalla käsikirjoittaja Dean Georgaris valaisee mm. käsikirjoituksen tehdyistä muutoksista Woon tultua elokuvan ohjaajaksi. Tällä kommenttiraidalla on kohtuuttoman pitkiä taukoja, mutta muuten sekin on suhteellisen kiinnostavaa kuultavaa.
Mukana on myös kaksi lyhyttä minidokumenttia elokuvan tekemisestä. Paycheck: Desinging the Future (18:13) on tavallaan Making of -dokumentti, jossa suurin osa ajasta käytetään näyttelijöiden ja ohjaajan lyhyisiin haastattelupätkiin. Mitään erityisen kiinnostavaa ei tässä featuressa kuulla, sillä sen sisältö on enimmäkseen vain itsekehua projektin tiimoilta. Lisäksi mukana on kuvaa elokuvan kulisseista. Toinen featurette on nimeltään Tempting Fate: The tunts of Paycheck (16:46), ja nimensä mukaan se käsittelee muutaman kohtauksen stuntteja. Lyhyestä kestostaan huolimatta materiaali on varsin kiinnostava katsaus kulissien taakse. Kohtausten valmistelemiseen osalliset myös kommentoivat tekemisiään.
Lisämateriaalissa on mukana myös vaihtoehtoinen loppu, joka ei kuitenkaan lisää tarinaan mitään olennaisesti merkittävää. Samaa voidaan sanoa myös kuudesta poistetusta kohtauksesta. Mukana on muös elokuvan traileri sekä mainostrailerit seuraaviin elokuviin: Sky Captain and the World of Tomorrow, Timeline, The Perfect Score ja Against the Ropes.
Yhteenveto:
Lähitulevaisuuteen sijoittuvan tarinan olisi voinut olettaa olevan science fictionia, mutta pikemminkin Woo on tehnyt siitä keskinkertaisen toimintatrillerin. Paycheckin DVD on laadukas julkaisu, jossa kuva ja äänet ovat kunnossa. Lisämateriaaliakin on kohtuullinen annos.