Elokuva
Chicagossa pappisseminaarissa opiskeleva Michael Kovak (Colin O`Donoghue) suhtautuu hengen asioihin siinä määrin skeptisesti, että hänen ohjaajansa, isä Matthew (Toby Jones), passittaa kollin Vatikaanin tutustumaan kristinuskon todellisuuteen. Roomassa Michael kohtaa isä Lucas Trevantin (Anthony Hopkins), meriittejä paholaisen karkotuksistaan runsaasti hankkineen mestarimanaajan, jolle sielunvihollinen ja tämän demonivasallit ovat arkipäivää. Kurssituksen keskiön muodostaa 16-vuotiaan raskaana olevan Rosarion (Marta Gastini) manaus, tilaisuus, jonka haluaa omin silmin todistaa myös Vatikaanin tapauksia seuraileva toimittaja Angeline (Alice Braga).
Kotimaassaan Ruotsissa vuonna 2002 elokuvallaan Pahuus (Ondskan) niin kriitikot kuin katsojatkin kyvyistään vakuuttanut ja sittemmin Hollywoodin sylttytehtaalle (Houkutus (Derailed, 2005), 1408 (2007)) haihtuneen Mikael Håfströmin tanakasti ohjaama The Rite suhtautuu aiheeseensa haudan vakavuudella, mutta katsoja ei välttämättä kykene samaan. Elokuva on täynnä yliluonnollista uhkaa, vihjaillen liikkuvan kameran taltioidessa näkymiä kuin vahingossa ja kaikkea taustoittaa Alex Heffesin mahtipontisen komea pelottelumusiikki, mutta itse jännitystä tai saatikka kauhua ei kankaalle onnistuta luomaan oikeastaan lainkaan. On vain atmosfäärisiä kuvia, latinaa ja arameaa höpöttäviä ihmisiä ja painokkaita katseita, joista jokaisen pitää ymmärtää tilanteen todellinen vakavuus.
Eduksi The Riten tapauksessa on sanottava, ettei se syyllisty halpahintaisimpiin shokkitehoihin pyörivine päineen tai ryöppyinä oksennettuihin hernekeittopilviin, mutta perinteisimpien kauhuefektien puuttuessa, myös kokonaisuudesta katoaa se jokin joka olisi olennainen osa herättämään pelkotiloja. Michael Petronin käsikirjoitus pohjautuu Matt Baglion vuonna 2009 julkaistuun kirjaan The Rite: The Making of a Modern Exorcist, tositapahtumiin perustuvaan selontekoon isä Gary Thomasin kokemuksiin Vatikaanissa.
Anthony Hopkins on yhtä vakuuttava kuin aina, mutta isä Lucasia on silti vaikea ottaa vakavasti. Veteraanin stamina piisaa vakuuttamaan katsojan tapahtumien todenperäisyydestä, mutta muuten taiteillaan vakavasti otettavuuden ja lekkeriksi lyömisen veteen piirretyllä viivalla. Nuori Colin O`Donoghue on silkka käsikassara, jonka pääasiallisena tehtävänä on esittää tapahtumille ensin tieteellisempi tulkinta, mutta saarnan synkistyessä myös myöntää vihulaisen reaaliaikainen olemassaolo. Ciarán Hinds on Vatikaanin manausosaston vetovastuullinen isä Xavier ja vanha kulttikarhu Rutger Hauer poikkeaa kuvissa isä Michaelin hautausurakoitsija-isänä.
Yhteenveto
Omalla tavallaan mielenkiintoinen tulkinta yhdestä kauhugenren kuluneimmasta aihepiiristä tarjoilee koko kattauksen Sir Tony Hopkinsin meheviä maneereita, mutta turha luulla, että esityksen jälkeen salista leijuisi ulos uudelleen syntyneitä uskovaisia.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja