Tasokkaalla ohjelmistollaan elokuvien ystäviä hemmotellut Espoo Ciné -festivaalin päätti sunnuntai-iltana Robert Altmanin ohjaama A Prairie Home Companion. Se kertoo jenkkilässä vuosikymmeniä radiossa pyörineestä country-spektaakkelista, joka on tunnettu live-esiintyjistään. Kyseistä musiikkityyliä sydämensä pohjasta vihaava FilmiFINin toimittaja päätti kuitenkin viettää sunnuntaipäivänsä eurooppalaisen elokuvan parissa.
Yhteiseurooppalaista tuotantoa oleva Grbavica kertoo yksinhuoltajaäiti Esman ja tämän 12-vuotiaan Sara-tyttären suhteesta, jota varjostavat rahahuolet ja tyttären epätietoisuus isästään. Hyväsydäminen, mutta sulkeutunut ja vankileirin kokemusten traumatisoima Esma tekee hanttihommia yökerhossa, jotta voisi kustantaa Saran luokkaretkelle. Murrosikäinen ja äitinsä suhteen omistushaluinen tytär aiheuttaa Esmalle huolia, kuten myös orastava suhde hämäräbisneksiin sotkeutuneen miehen kanssa.
Grbavica on kiehtova, slaavilaisen melankolian värittämä kuvaus entisen Jugoslavian alueen sodasta toipuvan kaupungin ankeasta arjesta. Perheidylliä varjostava salaisuus syö päivä päivältä luottamusta äidin ja tyttären väliltä, tilanteen kärjistyessä lopulta äärimmilleen. Esmaa esittävä Mirjana Karanovic tekee haavoittuvaisen, mutta pinnan alla itsenäisen ja vahvan naiskuvan.
Ranskalainen Gentille vie puolestaan katsojan seuraamaan Fontaine Leglou -nimisen naisen tapahtumarikasta elämää. Keski-ikää lähestyvä leidi tuntuu ajelehtivan päämäärättömästi elämässään, vaikka työ-, koti- ja miesasiat ovatkin päällisin puolin kunnossa. Miesystävä haluaisi viedä Fontainen vihille, mutta turhautuu joutuessaan anelemaan neuroottisesti käyttäytyvältä sydänkäpyseltään myötävää vastausta. Anestesialääkärinä toimivan naisen pään saa lopullisesti sekaisin charmikas miespotilas.
Gentille on draamaelokuva, joka ei ota itseään liian vakavasti. Filmissä on paljon napakkaa dialogia, mutta loistavan päänäyttelijän, Emmanuelle Devos'n, ilmeet ja eleet ovat elokuvan ehdoton suola. Sophie Fillièresin ohjaustyö on kuin ranskalainen vastine rapakontakaisille romanttisille komedioille, mutta onnistuu välttämään kaikkein tyypillisimmät sudenkuopat.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja