Lontoo, 1947. Nuoriso viettää aikaansa savuisilla jazzklubeilla ja sellaisella tapaa myös peribrittiläisen perheen tytär Ruth Williams (Rosamund Pike) hurmaavan opiskelijan Seretse Khaman (David Oyelowo). Pari ihastuu, rakastuu ja päättää menää naimisiin, mutta siitä alkavat ongelmat, jotka paisuvat lopulta kansainväliseksi selkkaukseksi, sillä Seretse on Afrikkalaisen Betsuanamaan kruununperillinen, joka ei voi ottaa puolisokseen valkoista naista. Paineita aiheuttaa myös avoimen rasistinen brittihallitus, joka haluaa kaikin keinoin turvata läsnäolonsa Afrikassa, ilman kolonialistisen asemansa järkkymistä.
Amma Asanten ohjaama sisäsiisti, alkuperäiseltä nimeltään monimerkityksellinen A United Kingdom, on tositapahtumiin pohjaava draama roturajat ylittävästä rakkaudesta ja poliittisista kähminnöistä, jotka heijastuivat pitkälle Afrikan tulevaisuuteen.
Guy Hibbertin särmätön käsikirjoitus tuppaa kuitenkin latistamaan aikanaan valtavan kohun herättäneen parisuhteen hehkun, jonka taustalla taisteltiin paitsi rikkaan maan mineraaleista, myös siirtomaahallinnon ikeen alta irtautumaan pyrkivän Botswanan itsenäisyyden ensiaskelista. Vahvasti vastavaloissa kylpevän elokuvan kuvasto ikisumuisesta Lontoosta ja Afrikan savanneilla hidastettuina laukkaavista villieläimistä ovat matkailumainosmaista peruspullaa, jolla näitä globaaleiksi kannanotoiksi kasvavia romanttisia draamoja on aina kuvattu, eikä asiaa auta myöskään todellisten henkilöhahmojen räikeä mustavalkoisuus, pääparin ja näitä tukevan työväenluokan ja heimolaisten ollessa puhdassydämisiä hyviksiä, kun taas parisuhdetta kaikin keinoin vastustavien joukot demonisoidaan aina koomisuteen saakka.
David Oyewolo lataa tooliinsa tunnetta, ja pitää veljilleen tulenpalavan tunteellisen puheen, jolla voi hyvinkin olla paikkanssa leffakuninkaallisten kaanonissa, mutta hyvä näyttelijä ei tunnu saavan kunnolla tukea keneltäkään muulta. Ei edes David Fincherin Gone Girlissa (2014) huikean työn tehneeltä Rosamund Piken Ruth-vaimolta, mikä ei kuitenkaan ole tarpeen vaatiessa erinomaisen näyttelijättären vika, vaan adaption, joka ei muuta tilaa naiselle anna kuin itkeä silmät märkinä. Jack Davenportin irvokas ylimys, britannian etuja Afrikassa hoitava Sir Alistair Canning, on taas niin anaali aatelinen, että roolihahmo voisi näytellä vaikka Itse ilkimyksissä. Muissa sivurooleissa nähdään mm. Tom Felton pimeän mantereen komissaarina Lancasterina, Vusi Kunene Seretsen järkähtämättömänä setänä Tshekedina sekä Jack Lowden Khaman pariskuntaa tukevana Tony Bennina.
Brittiläisen kuivakka historiantunti, jonka lopputekstit paljastavat todellisuuden muokanneen maailmaa huomattavasti enemmän, kuin siitä kertova elokuva kykenee missään vaiheessa esittämään.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja