On vuosi 1938, kun huippumalli Lee Miller (Kate Winslet) saapuu Ranskaan, mutta muotityön sijaan haluaakin ryhtyä valokuvaajaksi. Toisen maailmansodan aikana Miller raportoi Vogue-lohdelle kotirintaman tapahtumista, mutta päättäväisen naisen veri vetää sinne, missä todella tapahtuu. Rintamalla Miller tapaa Lifen sotareportteri David E. Schermanin (Andy Samberg), jonka kanssa hän päätyy kuvaamaan länsirintamalle sodan kauheuksia aina keskitysleirejä myöten.
Kuvaajana uransa aloittaneen Ellen Kurasin esikoisohjaus Lee on ollut jo vuosia tähtensä Kate Winsletin sydämen asia saada tarina valkokankaille. Ja unelman eteen onkin kannattanut taistella, sillä Winslet näyttää jälleen, miksi hän on yksi sukupolvensa parhaista näyttelijöistä.
Fiktiivisen keskustelun kautta takaumina avautuvan Lee Millerin (1907-1977) tarinan toi maailman tietouteen 1985 kirjan The Lives of Lee Miller muodossa tämän poika Antony Penrose, joka löysi äitinsä kuoleman jälkeen ullakolta laatikkokaupalla kuvia ja negatiiveja tietämättä lainkaan tämän toimista sota-aikana. Ja juuri tämä lähestymistapa tekee kokonaisuudesta paikoin horjahtelevan Kurasin leikatessa aikajanoja edestakaisin, jonka myötä elokuva menettää osan intensiivisyydestään. Se taas ei tarkoita, etteikö materiaalista löytyisi vahvoja tunteita ja järkyttävyyttäkin.
Teknisesti Lee on hyvän näköistä epookkia, jonka takaa löytyy puolalainen mestarikuvaaja, paljon töitä niin Andrzej Vajdan kuin Roman Polanskinkin kanssa tehnyt Pawel Edelman. Komean kohtalokkaan scoren on säveltänyt Alexandre Desplat. Elokuvassa on luonnollisesti käytetty Lee Millerin ottamia autenttisia kuvia, mutta myös Kate Winsletin nappaamia otoksia realistisissa lavasteissa. Millerin ehkä kuuluisin otos, jossa hän makaa Hitlerin kylpyammeessa, on tietenkin myös mukana. Pienenä knoppitietona mainittakoon, että kevällä ensi-iltansa saaneessa, Alex Garlandin elokuvassa Civil War sen fiktiivinen päähenkilö, Kirsten Dunstin Lee Smith on nimetty juuri Millerin mukaan. Dunst taas näytteli Winsletin kanssa elokuvassa Tahraton mieli (2004), jonka kuvaajana toimi Ellen Kuras. Pienet piirit pyörivät.
Roolistaan, jos ei nyt pystiä, niin ainakin Oscar-ehdokuuden taatusti nappaava Kate Winslet saa erinomaista tukea myös Marion Cotillardilta ja Andrea Riseboroughilta Leen journalistikollegoina. Alexander Skarsgårdin rooli aviomies Rolandina ei ihmeitä tajoa, mutta paremmin komiikkona tunnetun Andy Samberg tekee sotakuvaaja Schermanina erittäin hyvää työtä. Hyvä on myös Josh O´Connor Leen kanssa kehyskertomuksessa keskustelevana Antonyna.
Pienistä elokuvallisista horjahduksistaan huolimatta Lee on kaunis ja komea kunnianosoitus yhdelle aikakautensa rohkeimmista naisista.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja