Yllättäen poikansa Niu Niun (Lucas Hsuan) kanssa Suomen Lappiin, pieneen Pohjanjoen kylään ystäväänsä etsimään saapunut kiinalainen mestarikokki Cheng (Chu Pak Hong) päätyy töihin yrmyn Sirkan (Anna-Maija Tuokko) baarin keittiöön, eikä aikaakaan, kun lakeuksilla soppa saostuu ja kiehuu välillä ylikin. Paikallisia ihmetyttää erityisesti oudon ulkomaanelävän motiivit, joita selvittämään Sirkan lisäksi ryhtyvät kylän kaksi ukonretaletta, Romppainen (Kari Väänänen) ja Vilppula (Vesa-Matti Loiri). Voiko itämainen elämänkatsomus ja taikavoimaiseksikin sanottu kiinalainen ruoka avata perisuomalaisen jäyhyyden?
Mika Kaurismäki on oppinut tekemään suomalaisia elokuvia, sellaisia, joita suomalaiset katsovat. Tie Pohjoiseen (2012) ja Elämältä kaiken sain (2015) osuivat juuri siihen kansanosaan, jotka tykkäävät ennalta-arvattavuudesta, hömppähuumorista ja Vesa-Matti Loirista. Mutta sehän ei vielä tarkoita sitä, että Mika Kaurismäki olisi oppinut tekemään erinomaisia, tai edes hyviä elokuvia.
Herran uusinta, Mestari Chengiä, katsottaessa ei ennaltanäkemisen lahjaa tarvita, sillä Hannu Oraviston käsikirjoittama draamakomedia kulkee kaikkine kliseineen tuiki tutulla reseptillä.
Vaikka Mestari Cheng on läpeensä symppis ja ns. hyvällä asialla, se on paitsi jo uutena vanhan oloinen, myös tyystin särmätön ja vaaraton elokuva. Siinä ei näennäisesti ole mitään vikaa, mutta ei myöskään sen enempää omaperäistä hajua tai makua, vaikka kulinarismi ja ruuanlaitto ovatkin tarinan kulttuurierojen vertauskuvallisessa keskiössä. Mutta eipä siinä ole juuri mitään pahaakaan, on vain kauniita kuvia, nimekkäitä näyttelijöitä ja juuri sellaisina annoksina, että kokonaisuuden menu toimii omassa lajityypissään odotetulla tavalla. Jo valmiiksi turhan pitkäksi venytetystä elokuvasta tekee kuitenkin vieläkin raskaamman Kaurismäen äärimmäisen hidas ja selittelevä kerronta, Jari Mutikaisen kuvittaessa tarinaa panoraamoillaan paikoin kuin matkailumainosta. Romanttiseksi komediaksi mainostetussa Mestari Chengissä romantiikan kanssa on vähän niin ja näin ja jos muutama pieraisu lasketaan huumoriksi, niin ehkä se sitten täyttää komedian määreet.
Chu Pak Hong on roolissaan Chenginä erittäinkin ookoo, eikä yleensä maneereihinsa tikahtuva Anna-Maija Tuokkokaan nyt närästystä aiheuta. Kotimaisen elokuvan elävät legendat, Vesa-Matti Loiri ja Kari Väänänen, ovat mukana tuomassa teattereihin ainakin muutaman ylimääräisen katsojan, vaikkei äijänköriläille olekaan kauheasti tekemistä keksitty. Siinä missä Vänälle on löytynyt muutama repla enemmän, Loiri pääsee, yllätys yllätys laulamaan/tulkitsemaan Lapin kesän. Loppujengi jääkin sitten tyystin kasvottomaksi massaksi pääpelureiden taakse.
Mauttomaksi jäävä romanttinen komedia olisi kaivannut mausteita ja tulisuuttakin, mutta niitä eivät kokit ole uskaltaneet soppaansa lisätä.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja