Jo elämänsä ehtoossa kulkeva Olavi Launio (Heikki Nousiainen) on pientä kivijalkagalleriaa syksyisen Helsingin keskustassa pitävä taidekauppias, joka haluaa tehdä vielä yhden hyvän kaupan. Siihen avautuukin mahdollisuus, kun Dubrowskin huutokaupan listoilta löytyy signeeraamaton maalaus, jonka tekijäksi Olavi epäilee venäläistä arvostettua mestaria, Ilja Repiniä. Rahoja teoksen hankintaan ei kuitenkaan ole vielä olemassa, ja muutenkin mies saa nopeasti muistutuksen taidepiirien petollisuudesta ja armottoman kovasta pelistä, varsinkin, jos kaupan on teoksia, joiden arvo voi kohota satoihin tuhansiin euroihin. Samaan hektiseen aikaan Olavin liikkeeseen tupsahtaa myös jo vuosia aikaisemmin isästään vieraantuneen Lea-tyttären (Pirjo Lonka) poika Otto (Amos Brotherus), joka tarvitsisi muutamaksi päiväksi paikan työelämään tutustumisjaksolleen. Sukupolvien välinen kuilu on leveä, mutta nopeasti Otto osoittaa omaavansa lahjoja kaupan alalla, eikä nuoren miehen kyvystä etsiä maalausten alkuperää nykytekniikkaa käyttäen ole siitäkään haittaa.
Klaus Härön (Miekkailija, 2015) Tuntematon mestari on tekijälleen tuttuun tapaan erinomaisen hyvin näytelty, taitavasti kirjoitettu (Anna Heinämaan alkuperäistarinan pohjalta) sekä äärimmäisen hallitusti tehty draama elokuva, jossa ei ole mitään liikaa eikä liian vähän. Härön taloudellinen, kaikkea turhaa viisaasti kaihtava tyyli saa ensiluokkaisen tulkin kuvaaja Tuomo Hutrin pehmeissä sävyissä ja valoissa taideteosten tapaan rajatuista kuvista. Myös Matti Byen melankolinen, surun ja soviksen sävelin soiva musiikki tukee rauhallisesti, mutta vääjäämättä kohti koskettavaa loppuaan kulkevaa, aikuista elokuvaa.
Vaikka taide ja sen synnyttämä intohimo onkin vahvasti läsnä, pohjimmiltaan Tuntematon mestari on myös kertomus ajan loppumisesta, tarpeesta lunastaa kaltaistensa arvostus sekä ennen kaikkea anteeksiannosta ja sovituksesta. Ja mikäpä olisikaan sopivampi symboli kuin taideteos, joka esittää Kristusta?
Heikki Nousiainen tekee pienieleistä, mutta äärimmäisen hyvää työtä Olavina, jolle missiosta muodostuu elämän tehtävä, jonka toteuttamiseksi ei rumempiakaan keinoja kaihdeta. Amos Brotherus tuo Ottona kuviin nuorta energiaa, komppaamalla hellyttävällä tavallaa menneen vangiksi jääneen Olavin epätoivoista tehtävää. Pirjo Lonka on niin ikään ajan tasalla isälleen katkerana tyttärenä. Sivummalla nähdään vielä mm. Pertti Sveholm ja Eero Ritala Olavin kollegoina, Stefan Sauk rikkaana mesenaattina Albert Johnsonina sekä Jakob Öhrman sliipattuna meklarina Dick Sundellina.
Mestari ei ole tuntematon, hänen nimensä on Klaus Härö.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja