Elokuva
Las Vegas tunnetaan 2000-luvulla säihkyvien neonvalojen ja laillisen uhkapelaamisen orgastisen modernina kulutusparatiisina, jonka lukuisat kasinot tuottavat mittaamattoman riemun ja pohjattoman surun lisäksi valtavia summia verotuloja kaupungin kassaan. 1970-luvulla tilanne oli hieman toinen. Tuolloin "syntien kaupungin" rulettisirkuksista vuolaasti virrannutta rahavanaa suunnattiin yhteiskunnan sijaan suoraan kasinotoimintaa kulisseissa hallinneen gansteriverkoston taskuun. Tähän holtittomaan ajanjaksoon pureutuu myös Martin Scorsesen ohjaama huippuväkevä rikosdraama ja lajityyppinsä perusteos, Casino (1995).
"Winner loses all."
Sam "Ace" Rothstein (Robert De Niro) on rutinoitunut, kunnianhimoinen ja tunnettu uhkapelaamisen täysammattilainen, joka toimii menestyksekkäänä vedonvälittäjänä pikkukaupungin gansteripiireissä yhdessä oikean kätensä, väkivaltaisen kiristäjäkollegansa Nicky Santoron (Joe Pesci) kanssa. Tukuttain voittorahoja mafian kassaan tuova Sam saa tyytyväisen johtoportaan siivellä johdettavakseen upouuden Tangiersin, yhden Las Vegasin suurimmista kasinohotelleista, tarkoituksenaan tuottaa entistä enemmän dollaritukkoja välistä vetävän rikollisketjun takataskuun. Tangiersin kiiltäviin pelikulisseihin ilmestyy kuvankaunis kasinoleidi Ginger McKenna (Sharon Stone), johon Sam retkahtaa ensi silmäyksellä. Mies vie rahalle person ja menneisyyttään pakenevan Gingerin vihille, vaikka tietää ettei rakkaus ole aidosti molemminpuolista. Virhe. Kun ongelmia solkenaan keräävä Nicky päättää tulla Las Vegasiin nuuhkimaan uusia reviirejä humalahakuisen ja mieltään osoittavan Gingerin hakeutuessa toistuvasti entisen parittajapoikaystävä Lester Diamondin (James Woods) luokse, alkavat kolmikon tuulet puhaltaa ristiin ja keskellä oleva unelmien korttitalo huojua.
Kymmenen vuoden aikajaksolle (1973-1983) sijoittuva Casino on Scorseselta vaikuttava filmatisointi Las Vegasin kulisseja suvereenisti hallinneen rikollisorganisaation noususta ja tuhosta kolmen henkilön silmittömän ahneuden edessä. Lähes kolmetuntinen gansterieepos on kuin tyylitelty uudelleenlämmittely ja epäsuora jatko-osa Scorsesen aiemmalle mestariteokselle Mafiaveljet (Goodfellas, 1990). Molemmista paistaa samanlainen rentous, spontaanius, improvisointi ja täydellinen kemia näyttelijöiden välillä. Molemmissa käsitellään myös samoja teemoja rahan, vallan ja materialismin vauhtisokeudesta, joka peittää alleen kaiken muun paitsi vääjäämättömän itsetuhon. Mafiaveljien tapaan Nicolas Pileggi on vastannut Scorsesen ohella elokuvan käsikirjoituksesta, mutta Casino ei nojaa edeltäjänsä tapaan Pileggin kirjoittamaan romaaniin, sillä kuvausten aikaan kirjaa vasta työstettiin. Casino on tässä suhteessa Mafiaveljiä painokkaammin ohjaajan itsensä näköinen, minkä voi katsoa joko elokuvan eduksi tai haitaksi.
Audiovisuaalisesti Scorsesen kasinomaailma on yksinkertaisesti häkellyttävä. Kokonaisuudessaan Las Vegas Valleyssa kuvatun elokuvan puitteet ovat niin lähellä 70-luvun tunnelmaa kuin ne voidaan keinotekoisesti näin isoon mittakaavaan luoda. Ralph Richardsonin dynaaminen kameratyöskentely Scorsesen rinnalla maalailee Casinoon hypnoottisen, lähes unenomaisella irtonaisuudella etenevän verkkokalvojen täsmäryöpytyksen, jossa kohtauksia liitetään yhteen loputtomilla silkinsulavilla kamera-ajoilla, saumattomilla siirtymillä ja dramaattisilla kuvakulmilla. Fokus säilyy kuitenkin aina henkilöhahmoissa, jolloin kuvallinen tyylittely palvelee aina tarkoitustaan, ei itseään. Casino on lähes täydellinen esimerkki ohjauksen, kuvauksen ja tuotantosuunnittelun naittamisesta väkeviin henkilöhahmoihin ja vahvaan tarinankerrontaan.
"Running a casino is like robbing a bank with no cops around."
Elokuvan nimekäs näyttelijäkaarti ei jää rutiinilehdelle soittelemaan, vaan tykittää karismapalkeitaan täydeltä rintamalta, monet tekevät Casinossa myös uransa ikimuistoisemmat roolisuorituksensa. Paul Verhoevenin kohutun Basic Instinct (1992) -trillerin älykkövamppina tunnettu Sharon Stone on yksi näistä. Pitkään aliarvostettu näyttelijätär lyö arvostelijoilleen luuta kurkkuun herkeämättä manipuloivana kasinokaunottarena, joka ajautuu rahanhimon ja materialismin turruttamana pahasti sivuraiteille. Sensuelli ja antaumuksellinen Stone ei ole pelkästään uskottava roolissaan, hän tekee sen tyylillä. Kasinoliiderinä kurkoileva Robert De Niro on myös vahvassa vireessä viileän ammattimaisena pelibisneksen johtohahmona. Rothsteinin kuivakan asiallinen kehys ei anna De Nirolle juurikaan liikkumavaraa, mutta miehen hillityn karisman alla piilotteleva särmikkyys pitää hahmon jatkuvassa kehityksessä. Casinon todellisena virtapiikkinä toimii räjähdysherkkää katugangsteri Nickyä huippuenergisellä otteella runnova Joe Pesci, jonka roisisti pulppuava dialogitykitys ja sosiopaattisen rikollinen mielentila nostavat hahmon ylivoimaisesti leffahistorian julmimpien roistomulkeroiden leiriin.
Pienemmässä sivuosassa Gingeriä surutta hyväksikäyttävä ex-parittajaheila Lester Diamond on James Woodsin käsittelyssä hervottoman hauska. Woodsin esittämä epätoivoinen ja persaukinen pikkusyöpäläisreppana imee hukassa olevaa Gingeriä kuiviin kuin kiimainen sääski kesähelteillä, ymmärtämättä kenen sussuun onkaan sekaantunut. Kevin Pollak tekee puolestaan värittömämmän esityksen Tangiers-kasinon pystyyn sponsoroineen eläkerahaston puheenjohtajana ja mafiaverkoston sätkynukkena. Leffassa nähdään niin poliitikkoina kuin kasinotyöntekijöinä lukuisia elokuva- ja tv-puolen veteraaneja, joista tunnetuimpina listattakoon Don Rickles, Alan King, L.Q. Jones ja Frank Vincent.
Casinosta on vaikea löytää varsinaisia heikkouksia, ellei kokonaispituutta tai tarinan vapaampaa kuljettamista pidä sellaisena. Kolmetuntinen paketti on rakennettu löyhästi yhteen keskittyen usein juonen kannalta vähemmän olennaisiin tapahtumiin ja keskusteluihin, joista siirrytään huomaamattomasti jälleen takaisin itse päätarinaan. Tämä yhdistelmä saattaa aiheuttaa joissain katsojissa vastareaktiota. Scorsese pitää langat kuitenkin hyvin käsissään, eikä varsinaisia suvantovaiheita maratoonimatkan aikana pääse syntymään. Lopuksi mainittakoon Casinon väkivalta, jota nähdään elokuvan pituuteen nähden vähän, mutta sitäkin voimakkaampana. Allekirjoittaneen kovaotteisiin väkivaltaelokuviin tottuneet aivoreseptorit löivät väkisinkin tilttiä rankemmin "puristavissa" kohtauksissa. Nämä shokkipaketit ovat kestoltaan lyhyitä, mutta piirtyvät ikuisiksi ajoiksi katsojansa muistiin. Herkemmille katsojille siis pieni varoituksen sana: 18-vuoden ikärajamerkintä on tässä rikosdraamassa kohdallaan.
Kuva
10th Anniversary Edition -julkaisu on saanut arvoisensa siirron DVD:lle. Aiempia versioita huomattavasti puhtaammaksi siistitty anamorfinen (2.35:1) laajakuva on tasoltaan korkea, joskaan ei aivan referenssitasoa huipputerävyyden ja läpikuultavuuden osalta. 70-luvun värimaailma pastellisävyineen toistuu kasinoympäristön hektisen valomeren kanssa hillityn tyylikkäästi, eikä hämyisemmissä kohtauksissakaan ole moittimista huolimatta mustan tasojen lievästä ponnettomuudesta. Lähes itse elokuvan tasoista kuvaa kelpaa katsella.
Ääni
Casinon tarjoama Dolby Digital 5.1 -ääniraita on elokuvan klassisia elementtejä tukien ohuehko ja elegantti, mutta turhan reilusti vain etukanaviin painottuva. Äänimaisemaa dominoi Mafiaveljissäkin jatkuvasti elokuvaa eteenpäin vievä selkeä kertojaääni, joka antaa De Niron ja Pescin toimesta myös Casinolle sen omaleimaisen ja vangitsevan läheisen tavaramerkin. Tilatoistoa, matalia taajuuksia ja leveää stereokuvaa irrotellaan vain rajoitetusti tehosteisiin, ambienssisävytyksiin ja ajanmukaisen musiikin toistoon. Takakanavat ovat täysin statistin roolissa, mikä on vilkkaan ja aktiivisen kasinoympäristön hyödyntämisen kannalta todellinen harmi. Täyteläisempi ja dynaamisempi ääniraita olisi tuonut elokuvalle lisää energiaa.
Lisämateriaali
Todella tyylikkääseen pahvikoteloon upotettu kahden levyn kiekkosetti sisältää kattavan ekstrapaketin Casinon kulissien taakse. Fiksuun nykytyyliin ensimmäiselle levylle on sijoitettu kommenttiraita ja toiselle loput lisämateriaalit.
Kommenttiraitaa myöten kaikista löytyy positiivisesti myös suomenkielinen tekstitys.
Levy 1:
Martin Scorsesen, Sharon Stonen ja Nicholas Pileggin kommenttiraita
Kolmikon erikseen äänitetty ja kohtauksiin yhteensovitettu elokuvan pituinen kommenttiraita. Mukana myös tuottaja Barbara De Fina ja leikkaaja Thelma Schoonmaker. Hallitusti kasattu yhteiskommenttiraita tarjoaa huikean määrän triviaa ja faktaa Casinon eri vaiheista aina ensikonseptista tuotantosuunnitteluun, taustoituksiin ja näyttelijäanalyyseihin. Elokuvan syvempien tarkoitusperien lisäksi kohtausten rakenteita ja teknisiä aspekteja valotetaan hyvinkin kattavasti. Kommenttiraidalla jää luonnollisesti kaipaamaan keskeisten näyttelijöiden, Robert De Niron ja Joe Pescin näkemyksiä.
Tuotantotietoja
Runsaasti tekstimuotoista triviaa Casinon tuotantopuolelta.
Levy 2:
Casino: Tarina (8:17 min)
Martin Scorsesen, Nicholas Pileggin ja Barbara De Finan haastettelumuodossa olevat verestelyt Casino-tarinan ja itse elokuvan synnystä. Analyyttistä dokumenttia ryyditetään nipulla videoleikkeitä ja kuvia kuvauspaikalta sekä valmiista elokuvasta.
Casino: Näyttelijät ja hahmot (20:02 min)
Casinon näyttelijöiden taakse kurkottava dokumentti, jota valaistaan Scorsesen haastattelunäkemyksillä näyttelijävalintojensa perusteista sekä henkilökohtaisista suhteistaan heihin. Scorsesen lisäksi mm. De Niron, Pescin ja Stonen haastettelukommentit rooleistaan ja kollegoistaan. Etenkin Stonen osuus jäi mieleen, sillä tämä liikuttuu yllättäen kyynelin kesken haastattelun kertoessaan Scorsesen tavoista saada hänestä kaiken irti näyttelijättärenä. Lämminhenkisen ja tunnelmallisen fiiliksen jättävä dokkari.
Casino: Ilme (16:37)
Syvääluotaava dokumentti Casinon visuaaliseen ilmeeseen ja yleisesti 70-luvun aikakauteen, muotiin ja tyyliin tuotantovinkkelistä katsottuna. Scorsesen ja Pileggin lisäksi mm. tuotantosuunnittelija Dante Ferretti ja puvustaja Rita Ryack paljastavat tietoa massiivisen elokuvan käytännön haasteista, kohtausten rakenteesta sekä tarkoitusperistä aikakauttaan mukaillen.
Casino: Kuvausten jälkeen (9:23 min)
Mm. Scorsesen, Pileggin ja Schoonmakerin retrospektiivinen katsaus kuvauksen jälkeisiin tapahtumiin, kuten editointiin, musiikin miksaukseen, elokuvan vastaanottoon sekä yleistä jälkikäteistä arviointia Casinosta elokuvana. Scorsese vitsailee mm. elokuvansa pituudesta, joka oli tuottaa ongelmia Universal-studioille. Myös Sharon Stone vilahtaa lyhyesti kommentoimassa Casino-roolinsa arvoa (Golden Globe-pysti ja Oscar-ehdokkuus).
Poistettuja kohtauksia (4 kpl, 3:00 min)
Neljä kohtausta, jotka näytetään kaikki peräkkäin. Kaksi näistä eivät ole varsinaisia poistettuja kohtauksia, vaan pilalle menneitä huumoriotoksia, jotka eivät luonnollisestikaan päässeet valmiiseen elokuvaan mukaan. Mukana pari Pescin turinointikohtausta, vihanneskauppakohtaus, jossa Scorsesen iäkäs mamma väläyttää huumorintajuaan sekä lyhyt puhelinkohtaus, jossa Don Rickles heittää keskustelun lopuksi De Nirolle huulta. Kertanielaisulla katseltava kohtaussikermä, jota olisi mielellään katsonut kaksi tai kolme kertaa isompana annoksena.
Vegas ja Mafia (13:43 min)
Lyhytdokumentti Las Vegasin mafiahistoriasta NBC-reportteri Josh Mankiewichin kertomana. Näkemyksiään rikollisorganisaation läsnäolosta tuo esille mm. Vegasin pormestari Oscar Goodman. Mukana runsaasti historiallista video- ja kuvamateriaalia
Tosirikoskirjailijat: Nicholas Pileggi (43:38 min)
History Channelin tuottama syvääluotaava dokumentti Casino-hahmojen oikeista vastineista ja tapahtumista Las Vegasin villeinä vuosikymmeninä. Mukana haastattelussa Robert De Niron esittämän Sam "Ace" Rothsteinin elossa oleva vastine, Stardust-kasinoa vuosina 1971-1981 johtanut Frank "Lefty" Rosenthal, joka antaa oman näkemyksensä Vegasin todellisiin tapahtumiin. Mukana seikkaperäinen läpileikkaus Rosenthalin ja tätä alkuaikoina avustaneen Tony Spilatron (Pescin esittämä Nicky Santoro) vaiheista Chicagon kujilta Las Vegasin parrasvaloihin. Tapahtumia tuetaan tekaistun filmimateriaalin avulla. Nicholas Pileggin mainiosti kehystämästä dokumentista huomaa, kuinka lähelle Scorsesen Casino tosielämän tapahtumia sivuaa. Loistava Vegas-historian oppitunti.
Yhteenveto
Casino on gangsterielokuvien kiistaton mestariteos. Se yhdistää eeppisiin mittasuhteisiin kasvavan kolmiodraaman ja kasinokulissien takaisen valtataistelun kokonaisuudeksi, joka on täynnä tiukkaa dialogia ja elämää suurempia kohtauksia. Scorsesen ja Pileggin toinen mafiafilmatisointi on silkkaa Hollywoodin taikaa. 10th Anniversary Edition -julkaisu antaa Casinolle arvoisensa puitteet.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja