Elokuva
Vuonna 1931, huonosti meneen Hollwood-visiitin jälkeen, ylistetty neuovostoliittolaisohjaaja Sergei Eisenstein (Elmer Bäck) matkaa Meksikoon Guanajuatoon, aikeenaan hyödyntää valtaapitävien mieltymys kommunismiin ja tällä tavoin hankkia rahoitus suunnittelemalleen elokuvalle Que viva Mexico! Kymmenen päivän aikana filmimateriaalia kertyy muutaman sata kilometriä, mutta tärkein herätys tulee ohjaajalle ihmisenä. Puolentoista viikon aikana Eisenstein puhuu ja selittää puhki kaiken mahdollisen elokuvasta vallankumoukseen ja seksistä kuolemaan, ja kokee ennen kaikkea maita järisyttävän intohimoisen rakkaussuhteen paikallisen miesoppaansa Palomino Cañedo (Luis Alberti) kanssa.
Peter Greenaway on ollut brittiläisen elokuvan kauhukakara ja uudistaja jo vuosikymmeniä. Maalaustaiteen parissa uransa aloittaneen Greenawayn kädenjälki on aina häikäisevän kaunista ja estetisoitua, mutta myös provokatiivista sekoilua, jossa väkivalta ja seksi vuorottelevat. Vuonna 1982 valmistunut Piirtäjän sopimus toi Greenawayn lopullisesti suuren yleisön tietoisuuteen ja sitä seuranneet Zoo (1984) ja Arkkitehdin vatsa (1987) sekä kaupallisesti menestynyt Kohtalokkaat numerot (1988) vastasivat alati kasvavan fanilauman kysyntään. 1989 valmistunut Kokki, vaimo, varas ja rakastaja oli lopullinen läpimurto, mutta yhtä vahvaa vaikutusta kuin tuolla kannibalismia ja gastronomiaa sisältäneellä nyrjähtäneellä jännärillään ei Greenaway enää kyennyt sitä seuranneilla elokuvillaan Prosperon kirjat (1991), Baby of Macon (1993), The Pillow Book (1996) ja 8 ½ Women (1999) tekemään jäätyään tavallaan omien maneereidensa vangiksi.
Viime vuosina lähinnä dokumenttien parissa työskennellyt Greenaway julisti jo ajat sitten elokuvan kuolleeksi taidemuodoksi, mutta on siitä huolimatta, tai juuri siksi, yhä jatkanut kuvitteellista haudanryöstelyään.
Ohjaaja/käsikirjoittajan maneerit, niin hyvässä kuin pahassakin, ovat myös läsnä kuvitteellisessa elokuvassa Eisenstein in Guanajuato, jonka pääosassa Greenawayn suurinta idolia, elokuvaohjaaja Sergei Eisensteinia esittää suomalainen Elmer Bäck. Kerronta on tuttuun tapaan hallusinatorista tajunnanvirtaa monimuotoisten monologien taustalla ja kokonaisuuden kuvavirta yhtä aikaa kaaoottista kollaasia kuin myös matemaattisen tarkkaan laskelmoitua visuaalista manipulointia. Kuvasto tulvii otoksia miehisistä sukupuolielimistä, groteskeista ruumiista ja arkkitehtuurista, mutta vaikka informaatiotulva tuntuu täysin sattumanvaraiselta, mitään ei Greenaway tee koskaan ilman tarkkoja suunnitelmia.
Taiteilijana Greenaway on aina halunnut synnyttää reaktioita, olivat ne sitten negatiivisisia tai positiivisia.
Erilaisten ärsykkeiden sarjatulella valkokankaalle ampuminen jättää, kuten Greenawayn elokuvissa aina, sen lopullisen sulatuksen ja tulkinnan hyökyaallon raivoisasti huuhtelemalle katsojalle. Kaikki tekniikat ovat käytössä aina kuva-alan jakamisesta eri formaattien saumattomaan vaihteluun, mutta silti Eisenstein in Guanajuato tuntuu olevan pieni elokuva, jonka pääasialliset näyttämöt ovat ulkoterassi ja lasilattiainen ja alta valaistu hotellihuone. Väreillä ja valoilla nerokkaasti leikittelevän elokuvan ilmeen takana ovat myös loistavat kuvaaja Reinier van Brummelen sekä leikkaaja Elmer Leupen.
Elmer Bäck tekee pääroolissa hengästyttävän avointa työtä, paljastaa jokaisen sopukkansa ja avaa sielunsa täysin Greenawayn vinojen visioiden tulkiksi. Tosin konetuliaseen tahdilla dialogia suoltava, sätkyukkomaisesti elehtivä ja ulkoisesti kuin David Lynchin elokuvasta karannut hahmo on niin dominantti, että se tuntuu imevän kaikilta muilta läsnäolijoilta ilman ja energian. Luis Alberti on tyylitellyn hillitty hurmuri Palominon roolissaan, ja erinomainen vastabooli luonnonvoimana riehuvalle Eisensteinille. Sivurooleissa amerikkalaistuottajina Lisa Owen on Mary Sinclair, Stelio Savante Hunter S. Kimbrough ja Bäckin tapaan härmästä kotoisin olevat Rasmus Slätis ja Jakob Ohrman Eisensteinin valitsemat näyttelijä Grisha Alexandrov ja kuvaaja Edouard Tisse.
Yhteenveto
Omaperäisen ja -päisen multitaiteilijan provosoiva kuvaus elokuvasta, seksistä ja kuolemasta on taattua Greenawayta alusta loppuun. Faneille must, mutta muille vahvalla varauksella suositeltava elämyskokemus, jonka parissa jokainen on ypöyksin. Teitä on varoitettu.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja