Elokuva
Vuosisatoja vanha vampyyri Adam (Tom Hiddleston) on taiteilija ja muusikko, joka asuu erakoituneena studion virkaa tekevässä asunnossaan ja äänittelee demoja keskellä Detroitin synkkiä slummeja. Hiljainen ja syrjäänvetäytyvä mies on aikojen kuluessa kirjoittanut lukuisia menestyslauluja monille esiintyjille ja luonut myös omaa uraa, mutta suosion sijaan hän kaipaa eniten vaimoaan Eveä (Tilda Swinton), joka on jo vuosia asunut kaukana Tangerissa. Pariskunnan rakkaus on kestänyt välimatkat jo vuosisatojen ajan, mutta nyt Adamin masennus uhkaa tuhota koko idylin. Kun Even holtiton pikkusisko Ava (Mia Wasikowska) tunkeutuu pariskunnan elämään, verenimijöiden salassa pysynyt olemassaolo vaarantuu ja ajaa nämä pakosalle tutusta ympäristöstään.
Vampyyrielokuvat ovat kaivanneet uutta verta jo vuosikausia ja kukapa muu tuoretta plasmaa genreen siirtäisi kuin persoonallisten elokuvien kruunamaton kuningas, ohjaaja Jim Jarmusch. Only Lovers Left Alive on täysin omanlaisensa elämys, kauhuelokuvan konventioita armotta laajentava, mutta lajityyppiä myös kauniisti kumartava elokuvahybridi. Paikoin se pohdiskelee ikuisuuden olemusta akateemisin ajatuksin ja kommentoi elämää ja kulttuuria, epätavallistakin, osuvin ilmaisuin, mutta ennen kaikkea se on äärimmäisen romanttinen ja kauniin herkkä kertomus vuosisatoja kestäneestä rakkaudesta. Kiireetön ja aivan omassa universumissaan omilla säännöillään liikkuva Only Lovers Left Alive on matka toiseen maailmaan, maagisrealistiseen todellisuuteen, jollaisen vain omaperäisimmät tekijät osaavat rakentaa. Lähin sukulaiselokuva Jarmuschin dekadenteille verenimijöille leinee Tony Scottin kliinisen kaunis Verenjano (The Hunger) vuodelta 1983, joka yhtä lailla kultivoitti vampyyrilegendaa.
Iso osa omaperäisen elämyksen viehätysvoimaa on myös musiikilla, jonka Jarmusch on aina osannut elokuviinsa valita erehtymättömällä vaistolla. Saksalaisen minimalistimuusikon ja luutunsoittajan Jozef van Wissemin score on hämmentävä paketti häröileviä kitaravalleja, uniikkia indierockia, itämaisia vaikutteita ja suoraan sydämeen iskeviä variaatioita elokuvan eri teemoista. 2013 Cannesin festivaaleilla van Wissem sai palkinnon parhaasta elokuvamusiikista, samalla kun koko elokuva kisasi Kultaisesta palmusta. Elokuvan musaraidalla musisoinnista vastaa myös Jarmuschin oma orkesteri Sqürl, johon kuuluvat ohjaajan lisäksi Carter Logan ja Shane Stoneback.
Lukuisista huippurooleistaan tuttu Tilda Swinton jaksaa hämmästyttää muuntautumiskyvyllään Evenä, saaden kohtauksensa väreilemään sähköisesti ilman, että edes tekisi mitään. Thor -elokuvista Lokina maailmanmaineeseen pongahtanut Tom Hiddleston on niin ikään elämänsä vedossa kärsivänä ja ahdistuneena Adamina, jonka pohjaton suru koettelee myös katsojan sisuksia. Kahden erinomaisen näyttelijän kautta Jarmusch puhuu viisaita, analysoi ja pureskelee olevaisen olemusta, mutta kaikesta melankolisuudestaan huolimatta onnistuu tekemään elokuvastaan myös humaanin ja jopa hauskan.
Indie-helmi Mia Wasikowska jatkaa vahvojen roolitöidensä sarjaa hornanhenki Avana ja Anton Yelchin vakuuttaa pienemmässä roolissa Adamille erinäisiä tarvekaluja hamstraavana Ianina, johon Ava kohtalokkaasti iskee muutakin kuin silmänsä. Aina takuuvarma brittiveteraani John Hurt on Even läheinen ystävä Christopher Marlowe ja Jeffrey Wright Adamille elintärkeää eliksiiriä verta hankkiva tohtori Watson.
Yhteenveto
Twilight -sarjan höpsismistä valovuosien päässä liikkuva Only Lovers Left Alive on tervetullut plasmalaajennus elokuvagenrelle, joka on jo vuosia kärsinyt pimeyden markkinavoimien manipuloinnista. Tyyli ja tunnelma kohtaavat täydellisesti.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja