Elokuva
Vuosi 2011 Afganistanissa. Marzia Gholami on 19-vuotias nuori ja päämäärätietoinen nuori nainen, joka työskentelee mukavan kollegan Ramazanin kanssa paikallisella tv-asemalla toimittajana ja ihailee Hilary Clintonia. Vahvasti perinteisiin ja länsimaalaisittain ajateltuna käsittämättömiin traditioihin ja sääntöihin tiukasti pohjaavassa yhteiskunnassa naisen osa on kuitenkin heikko, eikä Marziallekaan ole tulevaisuudessa luvassa mahdollisuuksia valita työtään saatikka elämänkumppaniaan. Loppumatonta sotaa Taliban-liikkeen kanssa käyvässä maassa, jossa uutisvälitys on hengenvaarallinenn ammatti, yksin liikkuva nainen vapaata riistaa ja pakkoavioliitot yhä nykypäivää, nuoren naisen tulevaisuus on kaikkea muuta kuin taattu, mutta pystyykö modernisti ajatteleva Marzia hyväksymään menneen maailman säännöt ja luopumaan unelmistaan ilman taistelua?
Pitkän uran Naistoimittajat ry:ssä tehneen media-alan ammattilaisen Kirsi Mattilan neljän vuoden ajan työstämä Marzia, ystäväni kertoo paitsi elämästä Afganistanissa nuoren naisen näkökulmasta, myös länsimaisen dokumentaristin henkilökohtaisista pyrkimyksistä parantaa ystävänsä tulevaisuutta. Mattilan missio korostuu oman kertojaäänen käytössä, joka kuitenkin poistaa paikoin dokumentille elintärkeän objektiivisuuden ja pakkosyöttää katsojalle informaatiota ulkopuolisesta näkökulmasta.
Neljän vuoden ajanjakson aikana kuvakulma siirtyilee Afganistanin ja Suomen, Marzian ja Mattilan, välillä, toisen opiskellessa englantia alkeellisissa olosuhteissa, toisen soudellessa koirineen kauniilla järvellä. Naisten välisen kirjeenvaihdon ja päiväkirjamerkintöjen avulla alleviivataan näiden vahvaa ystävyyttä ja asetetaan samalla kaksi toisistaan täysin poikkeavaa yhteiskuntamallia yksinkertaistettuun vertailuasemaan. Subjektiivisuus tuo asiallisuuteen turhaa dramatiikkaa, jota myös Pessi Levannon haikea musiikki korostaa. Pääpaino on kuitenkin Marzian omassa kertomuksessa, mielipiteissä ja haaveissa, joiden toteutumisesta ei ole olemassa minkäänlaista varmuutta, kuten ei myöskään niinkään olennaisesta asiasta kuin hengissä selviytymisestä.
Yhteenveto
Lähestymistavastaan huolimatta asiallinen ja erittäin tärkeä muotokuva Marziasta ja tämän rohkeudesta esiintyä kasvoillaan elokuvassa maailmassa, jossa muutoksen tavoittelusta voi joutua maksamaan äärimmäisen hinnan. Marzian tarina onkin enemmän kuin omiaan näyttämään länsimaista hyvinvointia itsestäänselvyytenä pitävälle, nuorelle Oy Minä Ab-sukupolvelle, elämän realiteetteja ja sitä, millaista elämä todellisuudessa on sen oman mopoauton ulkopuolella.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja