Elokuva
Pornografisen taiteen parissa aloittanut Masamune Shirow on varsin tunnettu nimi animen ja mangan parissa. Vuonna 1983 ensimmäisen mangansa, Black Magic M-66, julkaissut Shirow tuli kuitenkin paremmin tunnetuksi Appleseed -mangasarjallansa. Pornografinen tausta vaikutti myös mangan naispuolisiin hahmoihin, muttei sarja pelkäksi kurvikkaiden naisten näyttämiseksi jäänyt. Kyberpunkahtava sarja sisälsi niin toimintaa kuin yleistä filosofiaa, sijoittuen lähitulevaisuuteen, kolmannen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Appleseedistä tehtiin myös animesovitukset vuosina 1988 ja 2004, jotka eivät saaneet aivan samanlaista suosiota.
Shirown seuraava työ mangan parissa oli vuonna 1991 valmistunut, reilu kolmesataasivuinen Ghost in the Shell, joka jatkoi Appleseedin jäljillä niin tyylillisesti kuin kuvallisesti, ollen myös huomattavasti aikaisempaa sarjaansa tunnetumpi - niin lännessä kuin idässä. Jälleen vahvan kyberpunkahtava maailma sijoittuu lähitulevaisuuteen, tarkemmin vuoteen 2029. Internet on saavuttanut huippunsa ja koko maailma jokaista ihmistä myöten on kytketty jossain määrin nettiin. Kytkennällä on kuitenkin hintansa, sillä taitavimmat henkilöt pystyvät hakkeroimaan ihmispolojen mieliin, laittomasti tosin. Intimiteettisuojaa turvaamaan on perustettu eri osastoja, joista GitS:ssä pääosaa esittää Osasto 9 - Shell Squad.
Ghost in the Shellin elokuvasovitus ilmestyi teattereihin jo vuonna 1995. Hieman poikkeuksellisesti elokuva laitettiin teattereihin yhtäaikaisesti Yhdysvalloissa, Englannissa ja Japanissa, pyrkimyksenä viedä anime kohti mainstreamia - yritys epäonnistui. Suosiota tosin kertyi niin lännestä kuin idässä, joten täysin huomiotta ei elokuva jäänyt. Se oli myös huomattavasti Appleseed-mangan elokuvasovituksia parempi, minkä takia Shirow tunnetaankin ehkä paremmin Ghost in the Shellin luojana, eikä Appleseedin.
Elokuvan taustat ovat mangan kanssa samat. Osasto 9 on pääosin kyborgeista - joko robotteja ihmiskuorissa tai robottiosin modattuja ihmisiä - koostuva iskuryhmä, jonka tehtävänä on estää maassa tapahtuvat terroristi- ja hakkeroimisyritykset. Mekaaniset osat mahdollistavat suoran kytkennän verkkoon ja tätä kautta koko maailman tietovirtaan. Kyseinen toimenpide on enemmän kuin hyödyllinen metsästäessä vaarallisia rikollisia ihmisiä vilisevästä kaupungista.
Osaston johtohahmo on Major Motoko Kusanagi (Atsuko Tanaka), lähes kokonaan synteettisesti valmistettu naispuolinen henkilö, jonka ainoa inhimillisyys on Ghost, eräänlainen sielu, haamu menneisyyden ihmisestä, tietoisuus. Ghost on ainoa asia, joka tekee elollisen ruumiinsa synteettiseen vastaavaan myynneistä ihmisistä ihmisiä - pieni tieto, kuiskaus, minuudestaan takaraivossa. Kusanagin turvana on myös suurimmaksi osaksi kyborgi, Bateau (Akio Ôtsuka), sekä vain pieniä kyberneettisiä modifikaatioita läpikäynyt keltanaama, Togusa (Kôichi Yamadera), uskollisen Matever-revolverinsa kanssa.
Niin Osasto 9, kuin Osasto 6, ulkoministeriö, ovat salaperäisen Puppet Masterin jäljillä, jonka tililtä löytyy lukuisia rikoksia aina rahaväärennöksistä terrorismiin. Pahimpana rikkeenä on kuitenkin kyberneettisiin aivoihin murtautuminen, tehden aivojen omistajista vain marionetteja valeidentiteettineen. Kerta toisensa jälkeen marionetit on saatu kiinni joko ennen tai jälkeen rikoksen, mutta heitä hallitseva Puppet Master on pysynyt visusti salassa kaikilta. Johtolangat vievät Osasto 9:n yhä syvemmälle poliittisen kieroilun nyyttiin, jossa selkään puukottaminen ja valehteleminen ovat arkipäivää.
Ghost in the Shellin perusjuoni on jo varsin monitasoinen ja käänteitä sisältävä, että se olisi riittänyt sellaisenaan. Tarinaan on kuitenkin lisätty niin juonellisia kuin hahmokohtaisia pohdintoja ihmisyydestä ja sen määrittelemisestä. Päällimmäiset kysymykset pyörivät julkaisun mukana tulevan lehtisen sanoman ympärillä; kun mielen muokkaus on yhtä helppoa kuin ohjelmoiminen, mitä tarkoittaa olla ihminen? Elokuvassa tämä näkyy niin viattomien ihmisten mielen manipulaatiolla ja Kusanagin omana ihmisyyden pohtimisena – eihän hänestä ole muuta ihmisyyden ripettä kuin Ghost. Eivätkä elokuvassa esitetyt kysymykset nyt aivan tuulesta temmattuja ole, katsoessa yhä yleistyvää verkollistumista. Lyhyesti sanottuna GitS pyyhkii filosofoinnillaan Matrixin muka-vastaavilla kellarin lattiaa.
Wachowskin veljekset ovat tosin GitS:nsä nähneet, sillä melkoista kopioimista on havaittavissa - tosin ohjaajaveljekset ovat anime-kiinnostuksen itsekin myöntäneet. Matrixin kuuluisa aulakohtaus on ainakin visuaaliselta tasoltaan paljon velkaa Ghost in the Shellissä nähtävälle, hieman samantyyppiselle toimintakohtaukselle. Jälkimmäinen on tosin tyyliteltyä, niin toiminnan kuin yleisen kerronnan suhteen. Toiminta on intensiivistä ja tarina puolestaan etenee seesteisesti kauniiden maisemien ja suorastaan jumalaisen musiikkin säestämänä. Lopussa oleva kulku kohti finaalia on kuvallisesti ja äänimaailman suhteen jotain henkeäsalpaavaa, jollaista näkisi mieluusti useamminkin elokuvamaailmassa.
Elokuva on kestänyt aikaa hyvin, eikä se vielä uuden vuosituhannen myötäkään tunnu vanhentuneen juuri ollenkaan. Tasoltaan se on reippaasti nykytuotantoa parempi. Monivivahteinen juoni nivoutuu nätisti yhteen, vaikkei välttämättä aivan ensimmäisellä katselukerralla, jättäen kuitenkin useampia kysymyksiä ilmaan. Juonellisesti kysymykset eivät ole niinkään merkittäviä, mutta ajatuksia herättäviä kyllä. Kauhuskenaarioita tulevaisuudesta on esitetty monia ja GitS tarjoaa vain erään näkemyksen.
Kuva
Anamorfinen 1.85:1-suhteinen kuva säilyttää alkuperäissuhteensa ja on muutenkin kaikin puolin hyvä siirros levylle. Värit toistuvat luonnollisina ja mustan tasot ovat kohdillaan. Tarkkuudessakaan ei juuri ole paranneltavaa. Kuvan huonoja puolia on liuta, mutta onneksi jokainen niistä on minimaalisia ja yleensä vielä melko huomaamattomia. Staattisuus vaivaa laajempia pintoja, kuten yötaivasta tai järveä. Lievää roskaisuutta on havaittavissa silloin tällöin ja limittäneisyys seuraa ajoittain hahmoja. Osa laajemmista kohtauksista kärsii pienoisesta heilumisesta. Yhteiskestoltaan kohtaukset ovat kuitenkin jokusen minuutin luokkaa, joten turhia pisteen rokottamisia ei muuten täydelliselle siirrolle voi antaa.
Ääni
Jostain ihmismielelle järjettömästä syystä, elokuvan Dolby Digital 5.1 -miksauksen on saanut englanninkielinen raita, kun alkuperäinen japani joutuu tyytymään Dolby Digital 2.0 -ääniraitaan. Asiaa pahentaa entisestään englanninkielisen ääninäyttelyn heikompi taso.
Dolby Digital 2.0 -raita ei kovinkaan suurta meriittiä tee itselleen. Lievää tilantuntua synnytetään kahden kaiuttimen välillä, mutta mitään elämystä on turha odottaa. Ääninäyttely on huomattavasti dubbaustaan elävämpi ja rikkaampi. Tehosteet, musiikki ja dialogi erottuvat toisistaan hyvin ja selvästi.
Dolby Digital 5.1 -raita on elävämpi ja huomattavasti monivivahteisempi. Äänimaailmaa hyödynnetään jokaisen kaiuttimen kautta ja toimintakohtaukset saavat sen ylimääräisen potkun subwooferin tuoman lisäelon myötä. Tilantuntua käytetään myös hienosti hyväksi, etenkin ruuhkaista toria kuvatessa. Ääniraidan ainoaksi valitettavan aiheeksi jääkin juuri englanninkielinen dubbaus, joka kuulostaa hieman hengettömältä. Alkuperäiselle japanille olisi ollut suotavaa tehdä monikanavamiksaus.
Lisämateriaali
The Making of Ghost in the Shell (26:40) – Elokuvanteosta kertova dokumentti on lyhykäisyydestään huolimatta varsin mielenkiintoista katseltavaa. Asiaa käydään läpi aina animaatiosta ääninäyttelyyn ja musiikkiin asti, eikä yksikään osa-alue jää ilman puheenvuoroa. Valitettavasti kyseiset puheenvuorot ovat sitten hieman lyhyehköjä. Lisää olisi kaivattu.
Theatrical Trailer (01:33) – Elokuvan traileri ei sen kummemmin spoilaa, mutta on varsin huvittava kertojaäänineen ja hintailmoituksineen.
Manga Video Promo (04:05) – Osiossa on lyhyitä pätkiä Manga Videon anime-julkaisuista hevimusiikin säestämänä.
Fan Club Trailer (03:10) - Turhaakin turhempi kooste Manga Video Promo -osion julkaisuista, joista ei irtoa hintojen lisäksi juuri muuta tietoa.
PolyGram Video Sampler (02:45) – DVD:n ylemmyyttä edustava osio tarjoilee myös jokusia elokuvajulkaisuja.
A Guide to "Ghost in the Shell" – Ehkäpä hieman tyhmästi nimetty osio sisältää niin syventävää tietoa elokuvan maailmasta kuin myös yleistä tietoa hahmoista ja tekijöistä. Vaikkakin tekstinpätkät ovat harmillisen lyhyitä, antavat ne kivan lisän jo ennestään rikkaaseen maailmaan. Osiin elokuvissa esitettäviin kysymyksiin tulee myös vastauksia, mutta kääntöpuolena tekstit esittävät ainakin yhtä monta uutta kysymystä.
Yhteenveto
Ghost in the Shell on Akiran ohella ehkäpä eräitä tunnetuimpia animetuotoksia maailmassa, eikä suotta. Monivivahteinen juoni, visuaalinen tyylikkyys ja yleinen filosofia kestävät useammankin katselukerran, jättäen nautittavan määrän pohdiskeltavaa lopputekstien jälkeen. Älä anna piirrosjäljen vaivata, sillä juoni päihittää useamman nykytuotannon.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja