Bruce Wayne (Robert Pattinson) on kartanoonsa vetäytynyt eksentrinen miljardööri, jonka ainoa ystävä on uskollinen hovimestari Alfred (Andy Serkis). Öisin Bruce on kuitenkin Batman, naamioitu kostaja, joka on jo kaksi vuotta pitänyt Gotham Cityn alamaailmaa varpaillaan vartioidessaan rikollisuuden ja korruption kalvaman kaupungin katuja. Kun pormestarin vaalien alla kaupunkia ravistelee sen eliittiin kohdistuva murhasarja, pääsee oman menneisyytensä demonisoima Bruce suuren salaliiton jälijille, ja kohtaa vastustajan, joka haluaa tuhota koko Gothamin.
Lepakkomies on seikkaillut niin tv:ssä kuin valkokankaillakin jo useita kertoja. Matt Reevesin ohjaama ja Peter Craigin kanssa kirjoittama The Batman on lähimpänä vaikkapa Frank Millerin sarjakuvaa Batman: Year One kuin Tim Burtonin aloittamaa värikästä lepakkosaagaa tai edes Christopher Nolanin eeppisiä Batman -elokuvia (Batman Begins (2005), Yön ritari (2008) ja Yön ritarin paluu (2012)). Nyt ollaan sysisynkissä maisemissa, maailmassa, missä rikolliset ovat oikeasti psykoottisia ja arvaamattoman vaarallisia, eivätkä hassusti karrikoituja sarjispahiksia. Jo useilla elokuvilla (mm. Cloverfield (2008), Ystävät hämärän jälkeen (2020), Apinoiden planeetan vallankumous (2014) ja Sota apinoiden planeetasta (2017)) taitonsa toimintagenressä todistanut Reeves tykittää valkokankaille melkein kolmetuntisen spektaakkelin, synkän, raivoisan ja psykologisesti äärimmilleen kiristetyn trillerin, joka monin kohdin lähestyy jo puhdasta kauhuelokuvaa. Samaan aikaan se on myös 1970-luvun paranoiaa henkivä, erinomaisen taitavasti juoniteltu dekkari ja sosiopoliittinen kommentaari.
Ensimmäiseksi verrokiksi nousee mieleen tietenkini Todd Phillipsin Joker (2019), joka esitteli maailmalle mieleltään pahasti järkkyneen murhaajan ja muutti Bob Kanen luoman Gotham-maailman ikiajoiksi, mutta Reevesin The Batman on vielä jotain muuta, jotain, millaista emme ole aiemmin nähneet. Tyyliltään ja tarinaltaan suuntaviivoja voi vetää myös kohti David Fincherin loistavia trillereitä Se7en (1995) ja Zodiac (2007).
Teknisesti The Batman edustaa niin ikään myös alan tämän hetkistä huippuosaamista. Kameran takana Greig Fraser on luonut uskomattoman rikkaan ja lumoavan Gothamin, neonvaloissa ja jatkuvassa sateessa kimaltelevan maailman, jonka arkkitehtooninen rumuus kääntyy kauneudeksi. Huomionarvoista on myös elokuvan huikea lavastus sekä ehdottomasti Michael Giacchinon upea score.Toimintajaksot tykittävät tylymmän kaavan mukaan ja vaikka useat kohtauksista ovatkin perinnedekkaria, arvoitusten ratkaisemista tai dialogia yhteiskunnan tilasta, 176 minuuttia menee kuin siivillä. Finaalista voi löytää myös viitteitä siitä, mitä ja mikä Lepakkomiehellä on tulevaisuudessa edessään.
Twilighteista maailmanmaineeseen noussut ja sittemin jo monesti todelliset kykynsä todistanut Robert Pattinson on kuin syntynyt uuden ajan Batmaniksi, pukunsa suojissa elävä ase, mutta siviilissä arka introvertti. Jeffrey Wright on Gothamin ainoa rehellinen poliisi, komisario Gordon ja Andy Serkis Bat-saagojen kolmas vakkari, monitaitoinen hovimestari Alfred. Huikeasti meikattu Colin Farrell on Oswald Cobblepot, joka pimeillä kujilla tunnetaan myös nimellä Pingviini ja Paul Dano The Riddler, Arvuuttaja, tarinan sekopäisin ilmestys. Kun Heath Ledger palkittiin postuumisti Oscarilla roolistaan Jokerina elokuvassa Yön ritari, aivan samoilla perusteilla Danon Arvuuttajan kuuluu saada ainakin ehdokkuus. John Turturro nähdään mafiapomo Carmine Falconen roolissa ja Zoe Krawitz on Selina Kyle, tarinalle erittäin tärkeä Kissanainen.
Maailmamme on muuttunut ja niin on myös Lepakkomies. The Batman on kyyninen, kova ja tyly sarjakuvasovitus, joka kiilaa kirkkaasti Yön ritarista kertovien elokuvien ykköspaikalle.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja