Karin Nordström (Matleena Kuusniemi) on huippuviulusti, jonka ura pysähtyy kuin seinään traagisen onnettomuuden myötä. Kun soittokyky on poissa, myös entiset meriitit menettävät nopeasti merkityksensä ja Karin päätyy katkerasti viulunsoiton opettajaksi.
Lahjakkaiden nuorten joukosta erottuu edukseen Antti (Olavi Uusivirta), joka jakaa opettajansa intohimon musiikkiin, ja pian myös muutakin. Suuren konsertin aattona nuottiviivastoa sotkee vielä entisestään Karinin mustasukkainen aviomies Jaakko (Samuli Edelmann), Antin tyttöystävä, niin ikään viulisti Sofia (Misa Lommi), sekä Karinin entinen rakastaja, orkesteria johtamaan saapuva maailmankuulu kapellimestari Björn Darren (Kim Bodnia).
Niin näyttelijänä kuin käsikirjoittajanakin menestyneen Paavo Westerbergin esikoispitkä, Viulisti, on odotetun oloinen kuvaus taiteen tekemisestä ja luomisen tuskasta, fokuksessaan lahjakkaat ihmiset. Tiukoilla lähikuvilla operoiva Viulisti tuo tunteet tosiksi, vaikkei se tyystin kykenekään karkottamaan kaiken yllä leijuvan taide-elokuvan leimaa. Emmi Pesosen ja Westerbergin käsikirjoitusta korostavat pitkät puheenvuorot taiteen tekemisestä, jotka eivät sinällään lauo mitään ennen kuulumattomia totuuksia, vaan läpi kelataan kaikki tutut fraasit uhrautumisesta ja valintojen tekemisestä Mendelssohnin sävelin.
Kaikki päänäyttelijät vetävät roolinsa odotetun hallitusti, ensin tunteensa sofistikoituneisiin puheisiin peittävinä älyköinä, vain vapauttaakseen kaiken patoutuneen paatoksen omissa soolokohtauksissaan. Matleena Kuusniemi ja Olavi Uusivirta kantavat suurimman vastuun valkokankaalle heijastetusta hehkusta, vaikka tokihan muutkin komeljanttarit saavat omat tilaisuutensa varastaa fokus.
Viulisti ei soita montaakaan väärää nuottia, sisältäen oikeastaan kaikki ne ainekset joita aiheensa vakavasti ottava elokuva tarvitsee, mutta yllätyksiä ja rosoa olisi siloitelulle pinnalle kuitenkin kaivannut vielä enemmän.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja