Elokuva
Synkkään ja suuren teollisuushallin on lavastettu askeettinen ja pelkistetty näyttämö, jossa teatteriseurue harjoittelee näytelmää yhdestä kuuluisimmasta suomalaisesta naisesta, Marimekon legendaarisesta perustajasta Armi Ratiasta (13.7.1912-3.10.1979). Armin rooliin valittu Maria (Minna Haapkylä) yrittää tavoittaa esittämänsä henkilön todellisen olemuksen ja sukeltaa syvälle tämän kumpaankin persoonaan; yksityiseen, ristiriitojen ja moninaisten ongelmien repimään ja tuntemattomaan naiseen sekä tämän lehtien palstoilla paistatelluun julkiseen minäkuvaan. Näytelmä keskittyy kovaotteisen ja tarkkavainuisen bisnesnaisen elämään 1949-1968 välisenä aikana, jolloin tämän luoma Marimekko nousi kansainväliseen kukoistukseensa samalla kun sen perustajan omaa elämää alkoivat varjostaa kasvava alkoholismi ja kaikkien hermot vievä ennalta-arvaamattomuus.
Jörn Donnerin pitkän ja menestyksekkään uran 15. pitkä fiktioelokuva Armi elää! on omaan erikoisuuteensa kompastuva, useassa eri tasossa horjahdellen liikuskeleva metaelokuva, jossa tarinoita löytyy tarinoiden sisältä enemmänkin. Donner kuvittaa Karoliina Lindgrenin käsikirjoituksen pohjalta tarinaa niin Armi Ratiasta kuin myös hänestä näytelmää tekevien näyttelijöiden luomisen tuskaa, mutta metatasojen käyttö osoittautuu pian pelkästään keinotekoiseksi kikkailuksi pitääkseen kokonaisuuden kasassa. Tuntuukin siltä, että taidetta on lähdetty tekemään vain taiteen tekemisen vuoksi, välittämättä lopputuloksen puhuttelevuudesta katsojalle.
Julkituonti tuo mieleen umpitaiteelliset ja omaan erinomaisuuteensa uskovat arthouse-elokuvat, jotka sekoittavat reaalimaailman ja sitä tulkitsemaan pyrkivät rekonstruktiot. Haastava genre on onnistuessaan mitä palkitsevin kokemus niin sen tekijöille kuin kokijoillekin, kuten Oscarvoittaja, Alejandro González Iñárritun Birdman, niin komeasti viimeksi todisti, mutta Armi elää! jää kunninahimoisista tavoitteistaan huolimatta pelkäksi ulkoluvuksi ja tekijöidensä taitojen sisäänpäin lämpiäväksi esittelyksi. Hyppiminen eri ulottuvuuksissa on tekijöille haastavaa, mutta katsojalle lähinnä rasittavaa jättäen tämän kylmäksi uhrautuvista tulkinnoista huolimatta, mutta päähine täytyy silti päästä poistaa 82-ikävuodestaan huolimatta yhä uskomattoman energiselle kulttuurisaurus Jörkalle, jolle Armi elää! on pitkän uran kokeellisen teos. Rohkeasti ohjaaja tekee myös ns. Hitchcockit, heittäen kaiken päälle vielä yhden ylimääräisen ulottuvuuden, joka sitten pudottaakin katsojan lopullisesti.
Teatterimaisesti ns. ”täysillä” näyttelevän Minna Haapkylän rinnalla nähdään aina symppis Hannu-Pekka Björkman Armin miehenä Viljona, joka sai osansa niin menestyksestä kuin myös vaimonsa äärimmäisen ailahtelevasta luonteenlaadusta. Laura Birn on Marimekon luottotyöntekijä Leena, Pekka Strang näytelmän ohjaaja ja Rea Mauranen Ratian perheelle uskollinen taloudenhoitaja Kerttu. Sivummalla piipahtavat mm. Jukka Puotila, Antti Holma, Outi Mäenpää, Eero Ritala, Tiina Lymi ja Joanna Haartti.
Yhteenveto
Mielenkiintoinen kokeilu ja varmasti ainakin tekijöilleen paljon antanut edesottamus, mutta sitä katsovan tehtäväksi jääkin vain ja ainoastaan katsoa, ei eläytyä saatikka samaistua.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja