John Travolta ja Nicolas Cage ovat pääosissa John Woon toimintatrillerissä Face/Off - Kahdet kasvot. Tarinassa kahden hyvin erilaisen päähenkilön tiet kohtaavat kohtalokkain seurauksin. John Travolta on FBI-agentti Sean Archer, joka jahtaa sadistista terroristia Castor Troyta (Nicolas Cage). Troy on kylmäverinen murhaaja ja terrotisti, joka aiheuttaa Archerin viisivuotiaan pojan kuoleman. Tällöin Archerin terroristijahti muuttuu henkilökohtaiseksi kostoretkeksi Castor Troyta vastaan. Vuosien kuluttua jahti näyttää vihdoinkin päättyneen, kun Archer saa kiinni koomaan vajonneen Castor Troyn. Mutta valitettavasti Troy ehti kätkeä superpommin jonnekin Los Angelesiin. Ensimmäinen varttitunti on hyvin tyypillinen lopputaistelu normaalista Hollywood filmistä lopun 'kaikki hyvin, nähdään taas' moikkailuineen. Vasta tämän jälkeen John Woo -elokuva varsinaisesti alkaa. Alun mustavalkoinen takaumajakso on hidastuksineen kaikkineen todella tehokkaan tyylikkäästi kuvattu, ja se toimii niin visuaalisesti kuin emotionaalisestikin.
Henkilöiden välinen kemia toimii hyvin; etenkin kahden päähahmon välillä on monimutkainen side. Myös Archerin vaimo sotketaan vyyhteen mukaan. Tietenkin voi pohtia, kuinka on mahdollista, ettei nainen huomaa miehensä vaihtuneen toiseksi. Tietenkin Eve Archer huomaa muutoksia miehensä käyttäytymisessä, eivätkä muutokset vaikuta Even mielestä lainkaan vastenmielisiä. Ajatus miehen vaihtumisesta ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen, kun mies kuitenkin näyttää ja kuulostaa modernin teknologian luomien muutosten ansiosta samalta. Vaikuttaa aivan kuin Sean, vapauduttuaan ikuiselta tuntuvan poikansa surmanneen hirviön jahtaamisen painajaisesta, olisi alkanut huomiomaan vaimonsa salaisimmat ja henkilökohtaisimmatkin toiveet. On pelkästään luonnollista, ettei Eve edes halua alkaa epäilemään unelmien täyttymystä, varsinkin, kun parisuhteessa ja perheen ihmissuhteissa ylipäätään on ilmeisesti ollut jo pidemmän aikaa suuriakin ongelmia.
Jostain syystä tätä elokuvaa pidetään äärimmäisen väkivaltaisena, mikä on harhaluulo. Itse asiassa elokuvassa on vähemmän väkivaltaa kuin mitä useat muut Hollywood-tuotokset tarjoavat. Tosin kasvojenvaihto-operaatio on sangen inhaa katseltavaa, mutta varsinaiset toimintajaksot eivät ole erityisen väkivaltaisia. Toki ne ovat erityisen näyttäviä spektaakkeleita, mutta se on aivan eri asia. John Woo todisti kykynsä toiminnan ohjaajana Hongkongissa, ja Face/Offissa hän palaa takaisiin omaan tyyliinsä. Woolle toimintakohtauksen ohjaaminen on kuin baletin ohjaamista. Jokainen kuva suunnitellaan tarkoin ja rytmitetään hidastuksilla ja pysäytyskuvilla. Lisäksi hidastukset myös vangitsevat kauneuden sekä korostavat ja tuovat esiin henkilöiden tunteita. Tosin jotain menneiden Hongkong vuosien taikaa puuttuu. Tietty herkkyys on poissa ja varsinkin loppua kohti tarina ja henkilöt alkavat muuttua turhan kliseisiksi. Tarinaa ja henkilöiden välisiä suhteita olisi voinut kehitellä edelleen hieman rohkeammin ja ennakkoluulottomamminkin. Joka tapauksessa John Woo onnistunut luomaan sulavasti etenevän, tyylikkään toimintaelokuvan, vaikka ei ilmeisesti saanutkaan täysin vapaasti päättää tarinan kulkua. Kaiken kaikkiaan Face/Off on erittäin toimivaa toimintadraamaa, ammattimaisella otteella tehtyä ja tunteisiin vetoavaa. Face/Off on edelleen Woon Hollywood-kauden onnistunein teos.
Tekniikka
Kuvaa luonnehtisin erittäin hyväksi. Kuva on yksityiskohtainen ja luonnollinen ja, värit toistuvat aivan niin kuin pitääkin ja jopa aitoa mustaakin löytyy tarvittaessa. Pakkaamisesta aiheutuneita virheitä ei ole näkyvissä, ja uudehkon elokuvan filmimateriaalikin on ollut laadukasta.
Buena Vistan varhaisiin julkaisuihin lukeutuva alkuperäinen Face/Off ei sisältänyt yhtään mitään ylimääräistä, ellei kahta dubbausta ja 16 eri tekstitysraitaa lasketa. Face/Off näki päivänvalon uusintajulkaisun muodossa. Halvalla lähtee Special Edition titteli tällä kertaa, sillä lisämateriaalia ei ole kuin nimeksi. Ohjaajan kommenttiraita, poistettuja kohtauksia, jotain informaatiota ja mahdollisesti kuvattuja pätkiä Woon ideoimasta loppuratkaisusta, making of -dokumentti, siinä lyhyttä listaa materiaalista, mitä tämän elokuvan Special Edition voisi pitää sisällään. Valitettavasti mitään edellä mainitusta ei saatu mukaan tähän julkaisuun.
Elokuvatraileri on peruskauraa, eikä aiheuta syytä suuriin fanfaareihin, vaikka valittavissa on tekstitys saksaksi tai espanjaksi. Action overload (2:02) on täysin käsittämätön lisä, musiikkivideon tyyliin editoitu videokooste sisältäen nopeita väläyksiä elokuvan toimintakohtauksista. Jos tämä tarjoaisi edes jotain sellaista, mitä ei ole itse elokuvassa, voisi sitä pitää edes jossain määrin perusteltuna, mutta mukana ei ole ainoatakaan sekuntia kulissien takaa tai muutakaan uutta materiaalia. Muutamista päänäyttelijöistä tarjotaan teksti-infoa jopa useita lauseita kustakin. Täysin turhaa työtä, ja näyttelijöistä lisätietoja haluavien kannattaa hakea ne netistä. Lisäksi mukana on Pearl Harbor -traileri (letterboxed).
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja